Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 20 november 2011

Onödiga prylar?

Vad behöver vi egentligen för prylar för att klara oss? Varför köper vi en massa grejer? Frågor som jag funderar över ibland.

Jag trivs bäst i ett hem som är ganska enkelt, utan en massa överlopps prylar. Vi brukar sätta väldigt lite pengar på att köpa grejer till vårt hem, ingendera av oss blir lyckligare med en massa souvenirer från olika håll. Det enda undantaget för mig är köksgrejer, där kan jag tänka mig att köpa något intressant om jag råkar stöta på. För saken är den att förutom att jag ogillar prylar så tycker jag inte heller om att gå i butiker, förutom bokhandlar och välförsedda mataffärer som jag kunde spendera en hel dag i... eller två....


Jag är inte så intresserad av den senaste tekniken, men är glad att vi har en fungerande dator. Jag behöver en kamera för att fota med och en telefon att ringa med. Jag har inget behov , eller intresse,  av att att använda telefonen till något annat. Ipod, Ipad och allt annat som jag inte ens vet namnet på, couldn't care less. Har jag blivit för gammal eller bara lat?

Däremot har jag nog ibland tjatat över att vi har en alldeles för gammal TV, den är 20 år nu.  Men nu har någonting historiskt ägt rum! För en stund sedan lyfte vi ner lådan från TV-bordet och ersatte den med en betydligt modernare version :) Skämtade med barnen och sade att TV:n kommer att vara gammalmodig om inte så många år och att sönerna sen om 20 år får berätta åt oss hurdan TVn ska vara. TV som begrepp är ju föråldrad sen... Förresten, kom att tänka på TV-avgiften, är den inte lite föråldrad den också? När får vi medieavgift? Och sen är det ganska ironiskt faktiskt med denna taveltv hos oss, för jag hade redan länge tänkt skriva detta inlägg om onödiga prylar. Är då TV:n onödig?

I vår familj tittar vi mycket lite på TV, pappa mest, barnen inte ens varje dag och jag kanske 1-2ggr i veckan. Så om jag borde välja mellan dator och tv, så skulle nog datorn vinna. Men jag märker ju nu att TV:n och datorn inte är så långt ifrån varandra, så en svår fråga. Lite roligare blir det ju framöver att titta på TV, när skärmen är större och när man ser på själva vardagsrummet så  känns rummet större och luftigare också.

Efter att nu haft denna platta TV en stund, så inte skulle jag byta den mot gamla lådan. Aldrig. För den är så mycket mer än en TV. Men jag tror inte jag behöver flera prylar, varken tekniska eller bara annat skräp i mitt hem. Bara några små grejer till i mitt kök och kanske en eller annan kokbok :) Så mitt intresse finns i köket,  både här hemma och på resor!

Nu i juletider blir det extra svårt med alla klappar hit och dit. JAg börjar må illa av allt krääsä som butikerna är fulla med. Iom att jag inte själv tycker om att gå runt i affärer så är det extra stressigt. Därför är det ibland extra skönt att komma överens om att inte ge varandra julklappar. Många tycker säkert det låter tråkigt, men på så vis kan alla minska på stressen. För barnen är det ju viktigt med julklappar, och det brukar komma en hel del från alla håll, så vi brukar köpa kanske ett paket åt våra barn. Ibland har de inte ens orkat öppna alla paket, och det säger ju något... 

Så iom att jag tycker om att baka och laga så blir det mest såna gåvor både åt lärare och bekanta. Dessutom är det inte bara själva julafton man ska njuta av utan även veckorna innan. Vi har nu fått lite julstämning i huset med lite levande ljus, en julstjärna och ett par röda dukar, pepparkakor och glögg. Dottern frågade idag, då jag hade dukat fint till mellanmålet; vem har födelsedag? Ingen, vi bara njuter av att det snart är lillajul, svarade jag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar