Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 11 december 2011

Bildlös

Helt otroligt vilken betydelse bilder egentligen har på mitt bloggande. Jag har haft problem med kamerans minneskort i ett par månader snart. Får alltså inte nerladdat mina bilder, som i dagsläge uppgår till några tusen tippar jag... Och utan bilder så har jag ingen lust att blogga. Därför har det varit ovanligt tyst här på bloggen på sistone.

Men bakat, det har vi gjort, den här veckan har jag bakat tre olika slags semlor, de två första på recept som jag använt tidigare ( frukostsemlor och havresemlor) och ikväll när jag märkte att vi inte har något bröd alls, blev det havresemlor med morot. Jättegoda alla och i alla degar har jag använt så lite vetemjöl som möjligt. Idag blev det en deg som jag gjorde alldeles utan några exakta mått, ungefär så här:

  • 4dl ljummet vatten
  • 1msk honung
  • en nypa salt
  • 1/2dl olivolja
  • 1 stor riven morot
  • en påse torrjäst
  • 2dl havregryn
  • 2msk vallmofrön
  • rågmjöl
  • speltmjöl

Hur mycket mjöl det blev har jag ingen aning om... Tills det kändes bra :)
Ca 20 minuter i 200 graders ugn. Riktigt goda och hälsosamma :) Och vilken underbar doft det spred sig i huset!

Idag fick barnen äta glass som vi gjort på naturell yoghurt och djupfrysta bär. De åt med god aptit. Följande sats är redan i frysen :) Till middag åt barnen risgrynsgröt med mandel i, häromdagen lagade jag korngröt av hela korn. Jag gillade den, barnen gillade inte konsistensen. Men om man mixade den så smakade den tydligen bättre. Egen pepparkaksdeg har jag gjort ett par gånger med barnen. Urenkelt, fattar inte varför jag aldrig prövat tidigare.

Och utan bilder blir mitt bloggande kort märker jag....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar