Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 26 december 2011

Orientalisk köttgryta och kladdkaka

Kladdkaka
Igår kväll, strax innan sonen somnade frågade om vi kan baka kladdkaka idag. Jag lovade att han får baka en. Nu har han precis bakat en, alldeles själv, enligt följande recept:

100g smör
100g 70% choklad
2 ägg
1,5dl råsocker
2msk ljus sirap
en nypa salt
0,5dl mandelmjöl
1krm bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Jag tog fram ingredienserna, han gjorde resten :)

Han smalt smöret och chokladen, vispade äggen och sockret, blandade dessa, hällde i sirapen och blandade de torra ingredienserna skilt, för att sedan hälla även dessa i chokladblandningen.
Han hällde smeten i 8 stora silikonformar och två Nalle Puh kakformar, också av silikon. De gräddades 15 minuter i ca 200 graders ugn. Jättegoda, men tyvärr lite platta.

Orientalisk köttgryta

Jag hade några kg griskött i kylskåpet som måaste lagas. Jag har inte varit den som lagat kött i vår familj, så hade en utmaning att hitta på något gott. Hittade ett recept i min kokbok som verkade fungera riktigt bra :)

500 griskött i strimlor
1 purjolök
3 morötter i skivor
3 msk soya
4dl fond (du chef, tyvärr...)
1msk ättika
1tsk ingefära
1 tsk paprikapulver
2 tsk curry

Bryn det strimlade köttet i smör och lägg det sedan i en gryta dit du tillsätter fonden och kryddorna och grönsakerna. Det var faktiskt första gången i år jag använde färdig fond, nästa år blir det ingen färdig sådan. Jag lovar.

Grytan blev jättegod och passade superbra ihop med moset som bestod av grädde, blomkål, lite spenat, lite broccoli, jordärtskockor, lite peppar och smör. En bra lchf middag med andra ord :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar