Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 19 februari 2011

Veckoslut!


Härligt med veckoslut! Ljuvligt att inte behöva ha bråttom någonstans!
Idag har barnen avnjutit en lite stadigare frukost. Mellansonen ville ha mannagrynsgröt, så kokade en på speltmannagryn med en rejäl klick smör i och pojkarna gillade den. Flickan är lite kräsen med gröt överlag just nu. Gröten åts med kanel och bärsoppa.
Sen hade jag igår kväll stekt spenatplättar, enligt mellansonens önskemål, så de fick alla tre äta varsin stor plätt till morgonmål. Därtill ekologiska mörka vindruvor och gurkstänger och ekologisk mjölk. Mellansonen är alltid jättehungrig på morgonen, så han åt två rejäla portioner gröt och en halv plätt + en näve med vindruvor och gurka. Äldsta sonen däremot, åt en portion gröt, en näve med vindruvor och gurka. Han är inte så stor i maten på morgonen. Dottern åt sina 1,5 plättar och vindruvor.
Plus sen d-vitamin, mjölkesyrebakterietablett och fettsyrekapslar.
Jag äter lite mer lchf igen, bara för att jag märker att det passar mig bra. Mycket mindre hungrig med denna kost. Mitt morgonmål idag var var varken mångsidig eller på något sätt ens ett morgonmål, men räckte mig bra just idag; några koppar varm te och några skivor gräddost med smör på.
Ja, och bilden har ingenting med vår frukost att göra. Mellansonen gjorde själv en semledeg i veckan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar