Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 27 februari 2011

Restaurang Lyon


Vi firade våra 18 år tillsammans igår på en fransk restaurang i Helsingfors. Hade aldrig tidigare varit på Lyon, denna lilla restaurang precis mittemot Operan.
Vi hade bordsreservation till kl 18.30, så där var bara ett par sällskap då vi kom. Senare började det komma lite fler matgäster, de flesta i vår ålder eller äldre. Med fransk musik i bakgrunden och en kypare som slängde in några franska artighetsord emellanåt och den mycket neutrala inredningen blev stämningen en blandning av finskt och franskt.
Vi studerade länge menyn. Jag har lite svårt med lammtunga eller vaktellår...
Valde tillslut en meny med

Ankleverpaté, terrin på schalottenlök, äppelpure
Hjortstek med Morteau-korv, Karljohanssvamp, mörk korintsås
Osttallrik med Rochfort och Livoret ostar med husets nötbröd
Marinerad färsk frukt, litchisorbet, mascarponekräm

Jag var inte helt förtjust i ankleverpatén, den var ganska smaklös. Jag hade förväntat mig mera smak. Har ätit gåslever flera gånger och hade föreställt mig att det skulle smaka ungefär lika. Jag tröttnade också en aning på konsistensen på hela terrinen och ankleverpatén, det blev för mycket av det puréaktiga i munnen speciellt med äppelpurén till. Dessutom var äppelpurén för stark i smaken i förhållande till ankleverpatén.
Med maten serverades två olika bröd, ett med persilja och ett med svartpeppar! Lite mera skorpa skulle ha gjort susen!
Huvudrätten var bättre. Tyvärr bad jag om väl stekt kött, det skulle säkert ha varit godare lite röd. Jag som inte brukar gilla korv, tyckte att Morteau-korven från Juraområdet var supergod! Såsen och grönsakerna var helt ok. Men rätten blev för mig ingen gastronomisk höjdare.
Nötbrödet som serverades till ostarna passade bättre till Rochforten än till Livarot-osten. Efterrätten med mascarponekrämen skulle ha varit bättre utan sorbet.
Det som jag gillade var sättet att kombinera de fina finska råvarorna med fransk kokkonst. Men samtidigt tyckte jag att många saker inte passade ihop. Jag hittade nog inte röda tråden i menyn.
Alla rätter var vackra att se på, det kommer man inte ifrån. Ganska samma färgskala genom hela menyn.
I fjol var vi på Sundmans krog och då minns jag att jag var mycket nöjd med maten. Kanske pga att den var närmare husmanskost än gårdagens middag. Eller att pris-smak förhållandet var bättre. Med notan i handen räknade jag ut att vi fick BÅDA njuta av en fransk middag i Helsingfors. För samma pris skulle ENA av oss åkt tur retur till Frankrike... Nu är man en upplevelse rikare. Skulle gärna gå oftare på fin restaurang, men ekonomin tillåter det inte. Tyvärr.
Kvällen avslutades med ex-tempore Bowling! Roligt, men det är ju bara frågan om tur ;) 137 poäng med några strikes lyckades jag få en gång!



1 kommentar:

  1. Sundmans krog är känd för sin goda mat och speciellt för det lokala råvarorna och i synnerhet för sitt gastronomiska upplägg, att du som gäst skall få dig en smakupplevelse och njutning du kan vara tillfredställd med är a och o för dem. Att ni kanske föredrar Sundmans krog framom den Franska i Helsingfors vittnar bara om hur trendig den egna lokala, kärleksfullt lagade inhemska maten, ( om än så husmanskosten) är och hur mycket mera uppmärksamhet den skördar, det är en trend i dag som kommit för att stanna.
    Nästa gång ni vill ut på en middag gå för guds skull till Helsingfors godaste restaurant: Chez Dominique / Helsingfors, den är rankad på 23 plats bland det bästa i världen, och det är en hög position för en Finländsk restaurang då vi betänker att över 2 miljoner krogar har varit föremål för denna ranking. ( För övrigt, har det en michelin stjärna att stoltsera med också)

    SvaraRadera