Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 6 februari 2011

Sapere-lekar


Äntligen blev det lite Sapere ikväll. När pojkarna såg att jag tog två bananer på matbordet och bad dem komma till mig, frågade den äldre genast om det blir matlek :) Jag hade köpt en övermogen och en mogen banan, tyvärr hittade jag inga råa! Vi tittade på bananerna, kände på dem och luktade på dem och pratade om våra tankar innan vi smakade på dem. Barnen fick sen i flera omgångar gissa från vilken av bananerna smakbitarna kom. De tyckte det var jättespännande att försöka gissa med hjälp av både lukt, smak och synsinnet! Vi pratade också om vilkendera bananen vi köper i butiken och varför.

Sedan gjorde vi ett litet experiment med äppelsaft och livsmedelsfärg. Tycker inte om att använda dessa E120 och E131, men i experimentellt syfte så gjorde jag ett undantag. Jag hade två glas var åt pojkarna, en med äppelsaft, det andra med äppelsaft och färgämne. Nu fick lillebror ( den andra hade somnat!) titta på glasen och säga vad han trodde det var; äppelsaft och jordgubbssaft löd svaret. Sen fick han dofta på dem och då tyckte han båda doftade äppelsaft, samma sak sen när han fick smaka på dem. Han tyckte det lät jättespännande att jag färgat saften, så han fick göra ett experiment själv där han fick droppa en droppe blå livsmedelsfärg i sin saft och se vad som händer.

1 kommentar:

  1. SAPERE_workbook_svenska.pdf 6.7 Mt 22.06.2010

    Aistien avulla ruokamaailmaan - Genom sinnena till matens värld - förskolans närings- och matfostran med stöd av Sapere-metoden.

    Här är länken till Jyväskyläs utarbetade Sapere handledning (för lite yngre barn)

    SvaraRadera