Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 16 februari 2011

"Kostchefen är borta idag, kommer först på fredag"

- ... löd svaret då jag frågade en av kökspersonalen på sonens skola ifall hon kunde svara på några frågor beträffande skolmaten. Jag behöver väl inte tala med kostchefen för att få veta vad barnen tex ätit idag? Hon såg helt skräckslagen ut då jag sade att jag är nyfiken på vad för slags mat de serverar skolbarnen. - Vi har ett hundratal rätter, sade den andra, så svårt att säga något generellt om maten. Vi tar dagens lunch, sade jag, vad åt barnen idag? Potatismos med fiskpinnar och på salladsbordet riven kål och ananas. En av favoriträtterna kan jag tänka mig.
Kökspersonalen berättade att fiskpinnarna kommer färdigt till skolköket, likaså alla biffar och köttbullar. Resten lagar de själva. Idag var det alltså potatismos, som var gjord av riktig potatis, men om jag förstod rätt så används inte smör. Salladerna och alla efterrätter, likaså mellanmålet tillreder köket själv. Nuförtiden lagar de också själva alla bärsoppor. Detta är ju positivt!
Sen när jag började fråga om tillsatser och framförallt natriumglutamat, sade de att det är förbjudet för dem att använda natriumglutamat, men att det ändå finns i buljongen. Barnen får breda Becel eller Keiju på brödet, fast de hellre sku äta voimariini sade en av personalen. Fettfri mjölk finns också på bordet, allt enligt kostråden.
Visserligen skulle jag vara glad om riktigt smör användes, likaså om barnen fick lättmjölk. Det som jag kanske oroar mig mest för är att det finns natriumglutamat i buljongen och framförallt om den sen tillsätts överallt. Det glömde jag faktiskt fråga just då... Men annars så är jag glad att jag tog mig mod att gå och prata med personalen och jag hoppas de också märkte att jag inte var där för att kritisera deras jobb. Jag faktiskt poängterade hur glad jag är över att de ändå tillreder det mesta själva och inte bara lägger fram färdig mat.
Min son har varit mycket nöjd med maten, det finns faktiskt dagar då han kommit hem och berättat att han ätit 6 portioner!!! Och jag har hört även av andra att maten är mycket bra nuförtiden. Dessutom verkar barnen se kocken rätt så ofta, för åtminstone min son pratar glatt om honom!
Ville bara veta vad de gör själva, vad som kommer färdigt och hur det är med smör och tillsatser. Jag kan tänka mig att de inte var så jätteglada över att det kom en förälder och frågade en massa, men vi har ju rätt att veta vad våra barn äter. Och sist och slutligen så verkar det som ett bra skolkök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar