Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 11 februari 2011

Skolmaten i Focus (och dagismaten!)

De senaste dagarna har jag på flera ställen sett reklam om Seminariet " Skolmaten i Focus". Vad roligt att det syns! Är själv anmäld sedan länge och ser mycket framemot seminariet! Är ingen kock och jobbar inte på ett skolkök. Däremot är jag mamma till tre barn som jag vill laga bra mat åt plus att jag ett par dagar i veckan lagar mat på sonens lilla dagis. Och mitt äldsta barn äter redan " skolmat".
Detta barn är jättenöjt med Folkhälsans mat som han får i sin förskola. På måndagen hade han ätit 6 portioner! (Jösses, fick han ingen mat på veckoslutet, var min första tanke...). Dagispersonalen sade redan i höstas att han äter bra och tycker om riktig husmanskost och råkost sallader, vilket de flesta andra inte gillar. Jag skulle gärna vilja besöka deras kök och se vad de matar mitt barn med. Jag är lite orolig över att det finns en massa sånt som jag inte alls gillar...
På andra sonens dagis, där jag alltså jobbar två dagar i veckan ( och kanske lite mer i framtiden?) äter barnen vegetariskt. Den här veckan har jag tyvärr bara jobbat en dag, pga av att hela familjen varit sjuk i tur och ordning) och då blev det en jättegod broccoli-zuccini-lökpaj av ekologiska råvaror. En stor sallad med både isbergssallat, gurka och granatäpple lagade jag till. Skönt att veta vad två av mina barn äter om dagarna... ( Har även dottern med på jobbet de få timmar jag är där).
Granatäpple var en ny frukt för de flesta, så vi tittade lite på hur den såg ut och hur man lättast får ut "fröna". Sedan var det roligare att smaka på den när barnen visste hur den såg ut.
Nästa vecka ska vi lite titta på olika lökar tillsammans, inspirerad av MoWe :)
Nu måste jag sluta blogga, min mellanson vill baka bröd!

1 kommentar:

  1. Tänker på den där låten med Hasse Alfredsson:"Ska vi byta, ska vi byta grejer...=) Du får lök av mig mot ett granatäpple av dig...

    Rättika blev det här innan granatäpplet;) (se mitt blogginslag).

    SvaraRadera