Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 11 december 2010

Sapere-doft och synsinnet


Efter kvällsmålet doftade vi lite på olika juliga kryddor ( anis, kummin, kanel,  kardemumma, stjärnanis, nejlika) och det var faktiskt riktigt roligt vad barnen associerade till; Pepparkakor, lakrits, bulldeg osv. Min tvååring tyckte att vissa av kryddorna doftade socker :) Sötnos :)
Sen kände vi på ett par exotiska frukter, passionsfrukt och karambola. 
Mannen min paketerade in, enligt mitt önskemål, ett par hundknappar som vi skulle dofta på. KAn ni tänka mig att jag hade i det skedet glömt bort knapparna och tyckte att det doftade choklad! Min 4-åring däremot kände igen doften som hundknappar! Pinsamt att jag hade så fel, men alla fick sig ett GOTT skratt :)
MIn 6-åring hjälpte till och kokade varm havtornssaft och hans kommentar var helt genial när han hade satt en kanelstång, kanel och stjärnanis, i kastrullen: Det ser ut som vatten, sand, en kotte och en stock som flyter! Ja, och saften tillsatte jag först när allt hade kokat en stund, med tanke på vitaminerna. 

4 kommentarer:

  1. Vad trevligt att också du blivit inspirerad av vad Sapere är för något. De är i det små förhållandena bland familjerna som det stora insattserna för ett
    sunt och ärligt synesätt på det gastronomiska fröjderna i livet föds. Sapere är ett förträffligt verktyg i det avseendet även i hemmet. Smaka och dofta samtidigt som du lär dig att uttrycka dig verbalt om det sinnliga intrycken, det öppnar en helt ny värld för dig och barnen. Lycka till !

    SvaraRadera
  2. Christian, jo vårt matliv har berikats enormt efter att jag snubblade över Sapere. Det har gett oss en helt ny dimension på många fronter; i matbutiken vid inköp av råvaror,vid själva matlagningen och framförallt vid förtärandet. Visserligen har barnen alltid varit med i köket, och varit nyfikna, men nu är det roligt att märka att de verkligen "känner" på maten med alla sina sinnen!

    Jag är så glad över att mina barn tycker om mat på alla sätt. Jag är verkligen privilegierad. Hoppas det sitter i, och att intresset växer med åren. Vi är en matglad familj, där någon hela tiden pynjar i köket, så man kan snart nästan säga att de vuxit upp och blivit uppfostrade i köket :)

    SvaraRadera
  3. Nästan så man önskar att ens egna barn var så små som era igen;) De är i en härlig upptäckarålder. Köket har alltid varit en viktigt plats hemma hos oss. Det är där vi samlas, pratas vid och stannar upp. Fjortonåringen håller på med ett gediget skolarbete om kaffe just nu. Trodde han skulle ta och skriva om musik eller sport men nej han valde kaffe=)! Så snart vet vi allt om odling och rostning med en expert i huset;). Fint att du visar i bloggen hur man kan syssla med Sapere hemma!

    SvaraRadera
  4. Ja, MoWe, det är precis det jag försöker göra nu med mina barn i köket, så att de också som fjortisar överraskar mig på ett lika positivt sätt som din son nu gjort! Härligt och Grattis!

    Köket är en trevlig och öppen plats för oss också och själva planlösningen är super med tanke på att få alla med :)Min son springer ofta till köket från vardagsrummet om han "misstänker" att jag gör något intressant :) Där följer han sedan efter mig med kökspallen och hjälper till och frågar, och frågar och frågar :) Jag är glad att vi har ett stort kök-vardagsrum trots att lägenheten vi bor i inte är så stor.

    SvaraRadera