Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 10 maj 2010

Långpannebröd



Håller för tillfället på och bakar ett bröd som jag hittade receptet till här på Vanilla Sky.


Jag var tvungen att ändra lite på receptet iom att jag saknade vissa ingredienser i mitt kök. Mitt bröd bakade jag så här:


  • 1 stor morot
  • 50g smör
  • 2 påsar torrjäst
  • 5dl mjölk
  • 2msk honung
  • 7dl vetemjöl
  • 5dl speltmjöl
  • 1 tsk salt

Nu jäser degen 30 minuter och sen skall jag baka ut den på plåten och efter det skall man skära ca 24 bitar av den och låta jäsa 30 min till. 220 grader i ugnen i 15-20 minuter. Återkommer givetvis ännu om hur brödet blev och med bilder :)

Brödet blev jättegott och ovanligt saftigt! Bara halva plåten finns kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar