Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 25 maj 2010

En ny tid är här

Jag skulle äntligen börja träna idag. Vann ett 100 Euros presentkort till ett gym jag gillar men tyvärr blev dottern sjuk. Typiskt. Just idag. Nu blir det istället nästa vecka.  Jag har i över en månad resan funderat på var jag skall börja träna, men det är så svårt att få barnvakt till lillflickan att jag inte vill betala skjortan för ett gymkort som jag sedan inte hinenr använda till fullo. Nå, in the meantime måste jag börja göra något åt mig själv, känner mig så uppsvullen. LCHF ska det bli. Jag prövade på det lite omedvetet för ett par år sen och förra våren, och det kändes bra. Av någon orsak så glömde jag sedan bort det. Nu skall jag ta bort allt socker, vetemjöl, ris, pasta och potatis och säkert något annat också. 

Jag har idag beställt böcker till mitt närbibliotek om LCHF. Jag hittade också en bakbok med recept utan socker och mjöl! Kolla här. Härligt! Måste också skriva en butikslista på livsmedel som är bra att ha.

Kanske jag borde byta namn på bloggen också, eller skapa en ny?  Socker under, socker på, sockret bäst i burken mår!

Min dotter fyller precis 1,5 år och jag ammar henne ännu några dagar. Jag har trappat ner med amningen, så att jag nu i ett par veckors tid mera ammat henne ett-två gånger per dag. På fredagen är det meningen att jag och min man ska åka på resa, och jag kommer hem först på måndagen, så då är nog säkert amningen slut. Men hon är en stor och matglad flicka, så min mjölk har nog bara varit något smått och gott :) Kanske den närmande slutet på amningen också är en orsak för mig att nu börja tänka mera på mig själv, för det har jag inte gjort de senaste åren. Dessutom har jag väl en pre 40 års kris, jag kan inte förstå att jag om några år redan fyller 40! Jag är redan närmare 40 år en 30! Skrämmande! 

Jag har alltid tyckt om att sporta, men de senaste åren har jag helt ägnat mitt liv till att vara mamma. Kanske inte så fiffigt att inte ta en ledig kväll i veckan, men det är lättare sagt än gjort. Med tre barn på 4 år så är man ganska slut när man äntligen skulle ha tid att göra något. Men nu, nu är det dags! Idag skulle jag så gärna gå ut på länk på kvällen, får se hur dottern mår. Om hon fortfarande har hög feber, så kan jag inte njuta av springandet. hon har nämligen en tendens att få feberkramper, så jag vill inte vara ifrån henne. 




5 kommentarer:

  1. Aha, jag läser dig nästan in real time! :) Roligt med bloggande, själv har jag inte skrivit mer än två inlägg på min blogg som jag inte ens minns vad den heter. Jag fyller 38 i morgon, så det där med 40-årskris känns igen faktiskt! Jag borde också börja röra på mig, dans är min favoritgren. Hoppas du kom ut och joggade, och hoppas Freja blir bättre fort!

    Nu vidare till kakreceptet!

    H. Rufus mamma Sanna

    SvaraRadera
  2. Majmamma,
    jag var 36 när min (pre?)40-årskris började... Den var nog pre, för det hela tog slut först 3,5 år senare. Eventuellt var det sista halvåret den där riktiga krisen. Prekrisen var däremot jättegivande och rolig, om än väldigt ansträngande ibland!

    Du hinner sporta. Det blir skönt sen när du kommer igång! Och lycka till med LCHF. Du vet väl att jag har en egen etikett för LCHF-mattipsen på min blogg :).

    h. Flo

    SvaraRadera
  3. Sanna: Grattis så mycket! Freja har ingen feber nu, peppar peppar...
    Flo: Ja, kanske man borde glädjas över krisen och hoppas man lär sig en massa om sig själv!

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Kan man köpa Sukrin och Bake pro i Finland? Enl LCHF så kan man ha det i när man bakar..

    SvaraRadera
  5. HEj,
    Åtminstone kan man köpa sukrin på nätet, kolla http://sokeriton.fi/tuotteet.html?id=20/

    Bake pro har jag ingen aning om.

    Väntar ännu själv på mina LCHF böcker från bibban....

    SvaraRadera