Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 8 maj 2010

Hygienpass!

Igår gjorde jag testet och om några veckor får jag kortet. :)
Testet bestod av 40 påståenden av vilka man fick ha högst 6 fel för att godkännas. Av dessa påståenden, som för varje testtillfälle tas på random från en databas med tusen påståenden, var inte så svåra. Det var bara i 4 fall som jag lite tvekade, mest pga ordvalet. Jag tog testet för skojs skull, det kan ju inte skada att ha ett hygienpass :)
Vad borde man hitta på till nästa?

6 kommentarer:

  1. Grattis majmamma! Jag har det här ännu på min to-do-lista :)

    SvaraRadera
  2. Gratulerar till passet. Även om det nu är lite si och så med formuleringarna och påståenden inför själva uppgiften att skaffa sig det där passet så vill jag påstå att vi Finländare skall vara ytterst stolta över att vi har detta pass, det är nämligen så att i många europeiska land, vi behöver inte gå längre än hit till Norge, så är hygienen och hanterandet av maten i många fall under all kritik, och vad ännu värre är så har man dessutom outbildat folk att arbeta i allmänna kök, men när man i Finland införde hygienpasset, om jag nu helt minns rätt, år 2002,dessutom integrerat i restaurangutbildningen så innebar det också att nivån och standarden hos kökspersonalen steg en hel del, det är nämligen också så att ingen och jag vill poängtera, ingen inom mathantering för allmänt bruk får gå utan detta pass, och det är tycker jag bra för redan det bevisar att man har ett åtminstone grundläggande kunnande och insikter i vad säker och smittfri mat innebär, det saknar man i många av våra grannländer, som tex, Norge, även om här mattilsynen är sträng så är den långt ifrån lika god som hemma i Finland, så var stolt över ditt pass.

    SvaraRadera
  3. Nog kan man ju ha nytta av passet ibland också. Vissa provkök kräver hygienpass för tillträde, har jag förstått. Därför tog jag mitt, men inte har jag ju haft nån nytta av det ännu. Förutom att jag vet att vissa lunchrestaurangers buffé nog serverar maten för kall. Maten skall vara förvånansvärt varm vid servering...

    En fråga mins jag att jag helt bommade ("Är det alltid bäst att tvätta med möjligast hett vatten?" Ja/Nej) och nån annan föll på kryptisk formulering. Av de två timmar föreläsning som föregick mitt prov så fick jag ut tråkigt lite (bl.a. det där om temperaturerna och det att man inte (i storkök) får förvara färska råvaror och tillredd mat i samma kylskåp)...

    Men mest oroande var det nog nästan att inse att det finns såna som inte kommer igenom hygienpasset och jobbar (eller har jobbat) i storkök. För det var ju nog inte speciellt svårt...

    Och sen är nu teori och praktik olika saker. Har varit med om en kock som i ett öppet kök snöt sig ljudligt, slängde bort näsduken och fortsatte jobba utan att tvätta händerna. Och då var det frågan om en restaurang som säkert anser sig vara lite bättre... Jag tappade nog aptiten och har inte varit dit sedan dess. Synd, för de har god mat...

    SvaraRadera
  4. Åjo du har så rätt när du säger att det är en viss skillnad mellan teori och praktik. Å säkert är det att även bland det bästa restauranger förekommer det avvikelser, avvikelser som egentligen inte borde få existera, och då är det synd att dessa avvikelser, i form av den beskrivning du just gav, får förekomma, för det ger bara en avsmak som sedan infekterar hela branschen, tyvärr. Du vet, att laga mat är inte bara att stå vid spisen och göra någonting gott, det är lite mera än så, det är att kunna förutse alla det händelser som eventuellt kan skapa dåliga resultat och även det oönskade beteenden som gör köksarbetet hälsovådligt och osäkert. Mat skall vara någonting som är obehindrat, ärligt och kärleksfullt lagat och för gästen synbart njutbart framställt, men som du redan nämnde så förekommer det ju avvikelser från det väntade, alltså för vissa blir det en klyfta mellan teori och praktik och dem brukar jag definiera som rötägg i den här branschen.

    SvaraRadera
  5. Var har ni tagit testen, majmamma och bakformen? Och föreläsningen före testet?

    SvaraRadera
  6. Tack tack! Visst är jag stolt över att ha gjort testet, blev tom lite intresserad av att läsa lite vidare... men vad? Surfar frenetiskt...

    Jag var inte på någon föreläsning, utan läste på egen hand på nätet. En av mina halvbekanta, som är kompetenstestare, övervakade testet som jag faktiskt satt och skrev i dagisets kök :)

    SvaraRadera