Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 14 maj 2010

Ett sprucket hjärta?


Bakade hastigt en chokladkaka igår enligt ett av Leilas recept för chokladmuffinsar. Jag märkte för sent att mina muffinsformar var slut, så det fick bli en kaka istället. Helt perfekt konsistens på själva kakan, men tyvärr lyckades jag söndra glasfatet det låg på.  Jag lade den heta kakan på glasfatet och så mycket skolfysik kan jag att jag vet att det inte håller, men när man inte tänker vad man gör så... mitt i fotosessionen sade det bara krack! Nåja, det blev att flytta över kakan så gott det gick. Vi åt den med en klick grädde. 

Barnen var ganska fascinerade över glasfatet :)

Receptet för chocolate cupcakes, som jag lite ändrat på, är från Leila Lindholms A Piece of Cake. Så här gjorde jag:


3 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
2 dl gräddfil
3.5 dl vetemjöl
2 tsk soda
4 msk kakao 
1 st nypa salt
100 g mörk choklad


Vispa ägg och sockren poröst. Smält smöret och häll i gräddfilen och blanda med äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten. Hacka chokladen och blanda i smeten. Grädda i 175 grader ca 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar