Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 8 april 2010

Speltbaguetter


För några kvällar sedan kom jag på att jag skulle baka frukostsemlor enligt Martins recept, som jag så många gånger gjort tidigare. Först följande morgon då jag skulle baka ut semlorna insåg jag att jag hade gjort en deg till speltbaguetter...
Degen hade alltså fått stå i kylskåp över natten och jag väntade med spänning hur baguetternade färdigt gräddade baguetterna blev jättebra! Aldrig tidigare att de skulle ha varit så höga! Så hädanefter får min degen för baguetterna stå i kylskåp över natten.
  • 4dl vatten
    1 påse torrjäst
    5dl Birkkalas halvgrova speltmjöl
    5dl vetemjöl
    1dl solrosfrön
Blanda ihop de torra ingredienserna. Blanda sedan i det varma vattnet och knåda fort till en deg. LÅT DEGEN STÅ I KYLSKÅP ÖVER NATTEN ifall du vill ha höga baguetter. Dela degen i tre bitar och baka genast baguetterna. Låt jäsa. Gräddas i 200grader i ca 25. minuter.

3 kommentarer:

  1. Hej! Dom såg jäte goda ut! vi gör detofta med all slags bröd, dvs, låter degen stå i kylen över natten, och bra blit det! Kramar

    SvaraRadera
  2. Spelt är otroligt bra i tårtbottnar också. Min man byter alltid ut vetemjölet i ett vanligt sockerkaksrecept mot spelt, och smaken blir härligt saftig och nötaktig! Och nu när jag tänker efter så tycker jag faktiskt att själva kakan blir lite högre än med vanligt mjöl också. Get high on spelt! :)

    SvaraRadera
  3. Måste pröva spelt i tårtbottnar nästa gång det blir aktuellt! Tack för tipset!

    SvaraRadera