Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 20 april 2010

Dubbelsats frukostsemlor


Prövade nyss göra dubbelsats av frukostsemlorna jag bakat den senaste veckan. Som grund har jag Pain de Martins frukostsemlerecept, mitt favoritrecept för semlor.  Får se om och hur de lyckas. Barnen blir glada när de får färska semlor i sin matsäck till dagis.


Till ca 16 stora semlor:

  • 8dl varmt vatten
  • 8dl vetemjöl
  • 8dl speltmjöl
  • 2 tsk torrjäst
  • 3 tsk salt
  • 2 msk honung

Blanda alla ingredienser och rör om tills degen lossnar från bunken. Lägg färskfolie över och ställ i kylskåpet.

Gräddas nästa morgon i 250 grader i ca 9 minuter.

I morse delade jag degen i två delar och formade den till en 25*8cm stor bit som jag sedan skar i bitar. Det blev 16 semlor totalt. Fungerade perfekt att göra dubbelsats!

1 kommentar:

  1. Hej! Hans frukostsemlerecept har jag inte prövat än, här har det blivit en vana att laga variationer på"sommarbaguett"degen. Så praktiskt med långjäsning medan man är på jobb. Snor ihop degen på några minuter på morgonen, sen när man kommer hem viker man bara ihop den och låter jäsa 40 min. Och sedan i ugn. Lagar inte baguetter utan bara ett enda bröd som blir härligt gott. (Det är alltså inte på surdeg utan bara 3 krm jäst i. Nu senast med linfrökross i, en annan dag blev det solros, lite honnung kan man också ha i som lite hjälp för jästen ...

    SvaraRadera