Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 27 april 2010

Sockerfria muffins

Förra veckan bakade jag äntligen de sockerfria muffinsen som jag brukade ibland baka åt mellanbror när han var 2 år. Snabba och lätta att baka och jättebra som tex mellanmål.
Till ca 12 små muffinsar:
  • saften av  1/2 apelsin
  • 1dl russin
  • 2 bananer
  • 3dl vetemjöl
  • 1/2dl dadlar
  • 1 msk honung
  • 2tsk bakpulver
  • 50g smält smör
  • 1 ägg
  • 1/2dl mjölk
Blanda apelsinsaften med russin och dadlar. Mosa bananerna. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och häll fettet i mjölblandningen. Rör samman uppvispat ägg och mjölk och vänd ner det i mjölblandningen tillsammans med banan och russinblandningen.
Fördela smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter.
Barnen gillade smaken. Man kunde aldrig tro att de inte har vitt socker i sig. Bananen sötar ju, honungen likaså. Nästa gång försöker jag lämna bort honungen. 
Jag fotade muffinsen, men hittar inte bilderna...

2 kommentarer:

  1. Mjöl? Har du glömt det från receptet

    Honung är socker? Räcker ju med sötman från frukten.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Bra att någon varit uppmärksam! Jo, 3dl vetemjöl saknades från receptet.
    I originalreceptet fanns strösocker, men jag ville göra det lite hälsosammare och bytte ut det mot honung. Du har rätt, bananen ger nog sötma, honungen behövs inte. Honung är socker, likaså som banan egentligen :) Så skall ändra rubriken till "muffins sötade med banan och honung".

    SvaraRadera