Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 20 april 2010

Ananasmuffins med vit- och mörkchoklad


Hade lite överlopps ananas...


Hittade receptet på matklubben.se sidor men ändrade lite det ursprungliga receptet.
Ingredienser till ca 30 stora muffinsar

  • 225 g margarin
    2 1/2 dl socker
    3 st ägg
    50 g vit blockchoklad
  • 125g mörk 70 % choklad
  • 2 1/2 dl krossad färsk ananas
  • 2 dl vispgrädde
  • 6 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
    1 tsk salt
Rör margarin och socker vitt och pösigt, vispa upp äggen i en separat skål och rör sedan i dem i smeten. Tillsätt grädden.

2. Smält chokladen i micron. Rör i den tillsammans med ananasen.

3. Tillsätt mjölet blandat med saltet och bakpulvret.

4. Grädda i muffinsformar i 175°C i 20-25 min eller tills en sticka känns torr.
Muffinsen blev bättre än vad jag kanske förväntat mig. EN mjuk fin konsistens och mild smak. Inte illa!

3 kommentarer:

  1. Tack för bakrecepten på den här bloggen, frugan är bagaren i vårt hus medan jag svingar mina stekpannor och grytor med militärisk pressision...=) gubben din har läönkat mig så jag har därför också tagit mig friheten att länka er båda två. om det är ok. Förresten hälsa och klappa hunden.

    SvaraRadera
  2. För all del!
    Öh, känner du vår hund?? Är helt konfys!

    SvaraRadera
  3. Nu förstår jag det där med hunden :)

    SvaraRadera