Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 13 april 2010

Lax med grönsaker, räkor och grön sås

Grön sås har nu blivit ett begrepp hos oss också :) 
Igår blandade jag igen i min gröna sås en burk crème fraîche.  
I en ugnsform hade jag en stor bit lax, som jag kryddade med citron och dill, hällde på en massa räkor och på sidorna broccolibuketter och ärter. Ovanpå detta hällde jag på grönsåsen.
I ugnen 45 minuter.
Till laxen åt vi en god enkel grönsallad med issallat, massor med rucola, ananas och gurka. Äldsta pojken var förtjust i salladen, de andra barnen var lite försiktigare med rucolan.
Laxen blev jättegod, mannen frågade efter ris... Men lite LCHF skadar inte :)
Idag skall jag göra en ny sats med grönsås, denna gång en STOR sats. Den är så god att smaksätta det mesta med. 

3 kommentarer:

  1. Låter jättegott och nyttigt också! Har du tänkt testa vita såsen också? :) Jag tycker nästan att den är ännu bättre!

    SvaraRadera
  2. Jo, nyttigt och gott är aldrig fel :)
    Har också tänkt testa både den vita och röda såsen :)

    SvaraRadera
  3. Hittade dig via Malin's Mat som en flitig kollega till dig bland Finlandssvenska matbloggare. Skulle gärna vilja komma i kontakt med just er som bloggar på svenska i Finland. Kontakta mig gärna på fredrik@eventkock.se så berättar jag varför! Allt gott och en fin dag i solen//

    SvaraRadera