Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 7 maj 2012

Östersjömat

Glass i stora lass!
Huvudrätten
VIlken härlig minisemester till Stockholm med pojkarna. En pojkresa sade jag till min dotter, varpå hon kommenterade att då kan ju inte du åka med :)

Nå jag åkte med, och vi hade hur roligt som helst. En god väninna och Sapere-kollega åkte med med sin son. Pojkarna hade roligt tillsammans och vi mammor fick prata mycket mat!

Mikael Björklunds meny finns under hela maj på Viking Lines Food Garden och det är ett måste för två matintresserade. Förrätts- och efterrättsbordet var underbara. Många olika härliga smaker som gick bra att kombinera till sin egen tallriksmodell :)

Huvudrätten gav ljuvliga smakassociationer och förväntingar:  Smörstekt åländsk abborre och braxen samt finländsk insjömört med skummande kräftsås och potatiskompott á la Jansson.

Men, men, men... Redan när jag fick tallriken serverad framför mig, fick jag en stund fundera vad det riktigt var som jag beställt. Det såg nämligen ut som två stora korvar som var dränkta i sås.... Dessa enorma fiskrullader var inte det som jag tänkt att jag skulle bli serverad. Och smörstekt?? Smöret lyste med sin frånvaro. Såsen var god, men det fanns alldeles för mycket av den. Potatisen var god, men inte skulle jag kalla det för kompott...

Jag har under de senaste åren lärt mig att öppna munnen på restaurangen också efter måltiden om det känns att jag inte var nöjd. Jag hade inte förvänt mig någonslags kompensation, men vi fick efterrättsbordet på köpet.

Om några veckor ska jag till Stockholm igen och då blir det enbart förrätts- och efterrättsbordet. Där finns allt jag behöver :)

Det som jag tycker var ett ännu större minus än min huvudrätt var att Mikael Björklund inte hade gjort en nordisk buffé för barnen. Det kan ju inte vara så svårt? Barnens buffé var det gamla vanliga med fransk potatis, köttbullar, prinskorv, lax, lite grönsaker och glass och godis till efterrätt.

Vi åt frukost på Viking Lines buffé. Helt ok, oberoende av om man är barn, vuxen, vegetarian eller lchf:are. Jag åt rätt så lchf och klarade mig under vår 10,5km långa Stockholmspromenad med en flaska mineralvatten och lite hemgjord glass till lunch på Bokslukaren. Barnen började bli hungriga där vid 13-tiden, så vi vandrade till Seven Eleven och hoppades att man sku hitta någonting ätbart där. Blev förvånad då det fanns både ost och ost-skink surdegssemlor på hyllan! Lite juice till och sen orkade de bra igen!

På Bokslukaren fick vi träffa Elisabeth Johansson som gett ut en bok om glass. Hon hade smakprover på olika glassar som hon bjöd oss och både barn och unga stortrivdes! Kanske det blir lite mera glass framöver här hemma också, köpte nämligen det sista exemplaret av boken :)




5 kommentarer:

  1. Hej igen=)!Våra portioner såg mycket olika ut dessutom, om du kollar min bild på min blogg. Du fick tydligen grönsakerna på ytan till skillnad från mig som fick en väldigt brun portion...har de haft bråttom i köket;)?

    SvaraRadera
  2. ...och jag minns ingen morot, som du tycks ha fått... Däremot nån enstaka sparrisbit!

    SvaraRadera
  3. Faktiskt, våra portioner ser ganska olika ut. Hur månne Micke hade tänkt sig att den sku se ut? Borde man fråga :)

    SvaraRadera
  4. Kanske som den smörstekta mörtportionen här:

    http://pbordet.blogspot.com

    Kolla inlägget om vårt nordliga kök

    SvaraRadera
  5. Alltså helt ofattbart! Något sådant som Gunilla skriver om hade jag förväntat mig...

    SvaraRadera