Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 29 maj 2012

Arbetsresa

Har idag kommit hem från en mycket givande arbetsresa till Stockholm med trevligt resesällskap, god mat och kilovis med böcker!

Om vi tar maten först :=)

De två senaste middagarna har jag fått njuta på Viking lines Food Garden.

Den första kvällen åt jag av Mikael Björklunds förrätts- och efterrättsbord och blev riktigt mätt. Men jag tycker att förrättsbordet på Gabriella för några veckor sen var finare än nu på Mariella. Kan inte sätta fingret på vad som fattades.

Den andra kvällen gav jag en andra chans åt Micke, tycker att han är värt det. Jag beställde "Honungsmarinerade betor med valnötter och mögelost" minns inte exakt vad rätten hette, men något ditåt. Den var riktigt god, mäktig och mättande och vi var flera i sällskapet som gillade rätten. Hans smörstekta fiskar jag åt senast, var ingenting att hänga i julgranen.


Från båten vandrade upp vi på Söder och njöt av av stämningen där med Bokslukaren som mål. På Bokslukaren vid Maria torget fick vi höra om denna tjusiga lilla bokhandels verksamhet och blev samtidigt bjudna på kaffe med mazarin. Underbart! Med magarna fulla med sött och plastpåsarna fulla med barnböcker fortsatte vi till Bokspindeln på Odengatan.

Bokspindeln har böcker på 40 språk och även här spenderade vi en god stund och köpte en hel del böcker att ta hem  :) Det blir dyrt med lediga dagar, kan jag säga...

I Stockholm åt vi ingen lunch, utan drack kaffe med tilltugg på ett café nära Odenplan.
Jag åt en härlig biskvi, några andra tog äppelpaj eller räksmörgås. Efteråt tog vi tunnelbanan mot Slussen och vandrade tillbaka till båten i lätt regn. Timmarna i Stockholm gick alltför fort, skulle gärna ha stannat några dagar till!

Väl på båten, började jag jobba. Hade hela dagen fotat med en iPhone som jag nu gjorde en videosnutt med hjälp av imovie :) Editerade fotona och videon till en 1,5minuters snutt om vår dag. Så förutom att ha lärt känna andra barnbibliotekarier från stadsbiblioteket, besökt intressanta ställen i Stockholm, vet jag nu hur man göra små filmer :) Inte så illa! Den första kvällen lärde en av mina kolleger oss hur man gör film, så det blev en hel del jobbande redan då, men oj så roligt vi hade!

Nu hemma igen i vardagen med sjuka barn.

Och fotona vägrar laddas på blogspot...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar