Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 4 augusti 2011

Sommar




Vi har haft en alldeles underbar och god sommar! Vi har träffat goda vänner, ätit god mat och varit vid god hälsa! Trots att vi var på bilresa i 2,5 veckor så var det samtidigt väldigt trevligt. Som min blivande skolpojke sade, att det roligaste var att vi var på resa hela familjen tillsammans.

Efter hemkomsten har vi hunnit med mycket; besök av vänner från Österbotten, en givande dag på Heureka på bl.a. Bon Appétit-utställningen, vars målgrupp var skolelever. Ett par grejer gjorde vi med pojkarna där, men mest trivdes de i Barnens Heureka och på utomhusaktiviteterna.

Sedan har vi njutit av värmen ute på stugan. Genast första kvällen plockade vi 8 liter kantareller. Sedan ännu ett par liter följande dagar. Nu väntar vi på regn och nya svamp :) Bär har vi inte så mycket av på egen tomt, några futtiga blåbär och svartavinbären lyser också med sin frånvaro.

Kirskål plockade jag redan i Norge och gjorde en supergod paj med nässlor, kirskål, cottage cheese, dill, ägg och parmesan. Gjorde en likadan paj idag, men bytte ut nässlorna mot spenat. Botten gjorde jag av mandelmjöl och havregtn och smör. Gott!!! Tom skolpojken gillade pajen!

Lchf, ja, har ätit en vecka lchf igen. Det var en tid sen sist. Det blev en hel del kolhydrater på resan, så det är skönt med en två veckors "kur".Och jättelätt att börja igen :) Kanske det blir en tradition, att äta ett par veckor strikt lchf varje år i augusti?

Båda sönerna har gått i simskola och efter 2 dagars simning har de redan simmat in varsitt simmärke. Duktiga killar :) Sjuåringen undrade redan om han ännu nästa år får komma till simskolan :)

Jag tror barnen har haft en fantastisk sommar, det har jag åtminstone haft. Vi har träffat många vänner både i Finland, Sverige och Norge och verkligen njutit. Tack alla kära vänner!

De senaste kvällarna har jag också börjat planera mina matlek-klubbtimmar inför hösten. Jag skall leka med maten både med dagisbarn, eftisbarn och sen skall jag även ha en Sapere-kväll för min marthakrets. Ganska utmanande att bygga tre helheter som passar olika slags målgrupper, men roligt är det att planera. Och skönt när jag har ett par bekanta som också sysslar med samma saker på sina orter, så man kan byta lite erfarenheter.

Undrar om någon har en aning om vad som hänt med mitt potatisvatten. Lekte lite kemist häromdagen, då jag inte orkade diska potatiskastrullen, utan lämnade vattnet kvar till följande morgon. Kokvattnet hade färgats grönt! Två dagar senare är det gult! Väldigt konstigt!


Nätförbindelsen är inte den bästa, så får återkomma med en massa fina sommarbilder när vi är hemma igen,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar