Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 7 augusti 2011

På spaning efter den ultimata lchf bärpajen



Jag har nu bestämt mig att försöka hitta på ett bra lchf recept för bärpaj, Har nu sedan fredagen bakat tre olika bärpajer och den som jag gjorde ikväll är den bästa än så länge.

Botten:
3dl mandelmjöl
1ägg
50g smör
1msk agavesirap

Fyllning:
3dl vispgrädde
massor med bär

Blandade allting och förgräddade bottnen i ca 10 minuter i 200 grader. Lät den kallna. Dekorerade den med en massa vispgrädde och nyplockade blåbär. Gott! Bild kommer senare...


De andra pajerna som jag gjorde tidigare fungerade inte lika bra. Den första pajens botten var gjord på kokosmjöl ( en massa), mandelmjöl och ägg. Det bara inte är gott.. Receptet har jag hittat i en lchf-bok jag har, men stryker nu definitiv över alla pajbotten recept med kokosmjöl i.. Punkt och slut. Fyllningen med färska hallon och vispgrädde var däremot god.

En paj som jag gjorde igår misslyckades med fyllningen, som inte smakade något pga av att jag hade under bären philadelfiasmet och inget socker. Så blåbärspaj fungerar bäst med bara blåbär om de ska in i ugnen.

Bottnen som jag blandade 2dl mandelmjöl, 1dl malda valnötter, 1 ägg och 100g smör blev däremot bra.

2 kommentarer:

  1. Låter bra! Kan tänka mig att kokos inte lämpar sig någo vidare för pajbotten. När det snart blir äppeltider ska jag också börja fundera på vetefria pajer. Mandelmjöl blir säkert bra. Själv kommer jag också att använda havre och kanske spelt, för vetefriheten är det viktiga för oss, vi bakar så jättesällan.

    SvaraRadera
  2. "Inte är de kloka de dä lchf-människorna" var den spontana kommentaren från min man idag, då vi hittade ett pajbottenrecept med kokos igen. Den här gången på nätet, medan det recept jag hade för ett av mina pajer förra veckan var från en lchf-bok. I samma bok finns kokostoppar som heller inte smakar något vidare...

    SvaraRadera