Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 31 augusti 2011

Sapere-eran börjar i morgon!



Sonen har sin skolkompis på besök och vi gör lite Sapere experiment. Det är länge sen vi gjorde just detta experiment med färgad saft, men mina pojkar visste genast vad det var frågan om :) Flickan som var på besök vågade också beskriva sina sinnesintryck :)

Så där annars har den senaste veckan varit ganska hektisk men jätterolig med en massa planering. Jag har nämligen stressat halva sommaren och försökt marknadsföra mig och mina sapereklubbar för skola och dagis med den påföljden att jag nu har 12 grupper, med totalt 100 barn som skall få leka med maten denna höst! Därtill har jag inbokat en Sapere-inspirationskväll för vår lokala marthakrets! Inte alls illa!

Idag har jag sprungit runt och handlat det jag behöver för klubbarna samt råvarorna för morgondagens matlek med två dagisgrupper (3-5 åringar) och en eftisgrupp. Dagisgrupperna kommer jag att träffa tio gånger à 30 minuter och matleken med dem kommer att i stora drag se ut så här: 1) Allmänt matprat och våra sinnen, 2) Veckans tema och 3) Saga

Varje gång vi träffas pratar vi om våra sinnen och undersöker råvaror med alla våra sinnen. Vi pratar också mat, vad barnen tycker om och varför, vilka matminnen de har osv. Veckans tema kan vara allt från någon enskild frukt eller grönsak, olika sädesslag, köksredskap till mjölkens väg till vårt bord. You name it. Vi gör allting genom lek och experiment och samvaron avslutas med en matrelaterad saga. Detta för de små. Dagiset får alltid komma med önskemål om programmet.

Med morgondagens eftisbarn, som jag kommer att ha matlek med 5 * 1,5h har vi ungefär samma uppläggning, men går betydligt mer in på de olika sinnena och gör fler experiment. Med eftisbarnen gör vi dessutom varje gång ett litet mellanmål som på något sätt knyter sig an till det vi pratat om innan. I morgon blir det Harriets stekta äppelklyftor med fling-fras.

Så nu har jag påsen full med intressanta råvaror och en massa härligt doftande burkar och ett spännande äventyr kan börja!



7 kommentarer:

  1. härligt! Jag riktigt kan se det framför mig hur engagerad både du och barnen kommer att bli. Att du plus en del andra entusiaster tagit till er Sapere på fullaste allvar för att föra den kunskapen vidare till barnen är mer en välkommet. Ni kommer att bli det sanna saperisterna. Det är alla ni frivilliga och annars villiga personer som gör ert bästa för att vidare förmedla den här pedagogiken. de måste jag lyfta på hatten för. Ps. Stina Algotsom kontakten fastslagen och bokad. ds.

    SvaraRadera
  2. En liten uppdatering från dagens sapereklubbar. Alla lyckades över alla förväntningar kan man väl säga. Är extremt nöjd över att jag lyckats planera två helt olika timmar som fungerade perfekt för respektive målgrupp. Alla barn var dessutom helt med på noterna, tyckte det var jättespännande. Och Harriets stekta äppelklyftor med fling-fras var både roliga att tillreda och att äta tillsammans. Barnen ville ännu tillsätta kanel i den färdiga portionen, vilket var helt supergott!

    SvaraRadera
  3. STORT LYCKA TILL NU!!! 12 grupper inte illa!! "Mina dagisbarn" hade höstens första saperestund idag.4H klubben drar antagligen igång först efter hektiska oktober, och lika bra så för det är så mycket annat på gång just nu. Känns lite skojigt att det var jag som inspirerade dig att börja med Sapere och "kommentatorn" här överst som inspirerade mig att läsa på om Sapere;). Du i din tur kommer säkert inspirera många!! Och i slutändan får vi en hel massa barn som vågar smaka och njuta av bra mat med öppna sinnen.

    SvaraRadera
  4. Måste ännu berätta att kållåda är väldigt poppis mat hos oss på dagis.Vi hade det idag och oj så de åt! En sån maträtt som inte stod högt i topp då jag jobbade i skolkök. Men de här små äter hur gärna som helst. Lagade med speltpärlor istället för med ris i och rårörda lingon till.

    SvaraRadera
  5. Christian: Jo, tack, alla var fascinerade och engagerade :)I väntan på oktober!
    Monica: Jag har tänkt på samma sak flera gånger, att det är du som är min UR-inspiration om man kan säga så.

    SvaraRadera
  6. =)Och jag har fått UR-inspirationen av andra inspiratörer=) Harriet, Christian, Karolina S,Algotson&co... , listan kan göras lång!

    SvaraRadera