Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 12 augusti 2011

Glutenfri paj med Parmaskinka

En paj, som jag blandade i vad jag nu råkade ha i kylskåpet. Jättegott! Pajen är dessutom glutenfri!

1,5dl bovetemjöl
2dl mandelmjöl
50g smör
lite vatten

Blanda allting till en deg. Jag brukar nuförtiden föredra pajer med tunn botten, men vill man ha en tjockare är det bara att öka mängden mjöl.

Fyllning

4 ägg
1 burk cottage cheese
1/2 purjolök i små bitar
1 paket Parmaskinka
150g Korsholmsost
dill
svartpeppar
oregano
basilika
svartpeppar
paprikapulver

Stekte snabbt parmaskinkan, vet inte om det egentligen skulle behövas, men gjorde så i varje fall. Hackade purjolöken och strödde båda på pajbotten. Skar osten i små bitar och la överst. Blandade sedan äggen cottage cheese och kryddorna och hällde allting ovanpå. Gräddade i 175 graders ugn i ca 20 minuter.
Supergott!

2 kommentarer:

  1. Låter gott! Vad är korsholmsost? Jag undrar också över den lilla mängden smör i botten. Jag brukar använda över 100 g på den mjölmängden. Höll det bra ihop ändå?

    SvaraRadera
  2. Korsholmen gräddost alltså.

    Jag har också brukat ha mer smör i botten, men har nu ett par ggr satt mindre smör i och det har varit lite smuligare när man tryckt den i formen, men det har fungerat bra. Dessutom har jag gjort mycket tunna bottnar, så med tanke på det också så har det fungerat förvånansvärt bra.

    Jo, det var supergott! Åt sista biten till lunch idag. Mums!

    SvaraRadera