Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 30 augusti 2011

Kållåda i repris


Det börjar bli på tiden att laga kållåda igen. Minns att barnen gillade den ifjol :) Igår lagade jag två olika versioner; en lchf och en med fullkornskorn istället för ris. Istället för sirap hade jag rörsockersirap.
Kokade vitkålen och några lökar mjuk i vatten och fullkornskornen i en annan kastrull. Stekte köttet och kryddade det med timjan, meiram och svartpeppar. När kålen var mjuk långt senare blandade jag i allting i en ugnsform och hällde över sirapen och matlagningsgrädden. I ugnen ca 40 minuter.
I lchf versionen blandade jag enbart kål, lök, kött och grädde. Nästa gång måste jag tillsätta lite crème fraîche för att få en mäktigare version

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar