Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 26 september 2011

Hälsostegen

Några fler steg för ett hälsosammare liv? Idag börjar Folkhälsans kampanj "Hälsostegen" som pågår i 30 dagar. Målet är att man efter denna månad har en saldo på minst 300 000 steg! Låter mycket, men borde inte vara en omöjlighet!

Min stegmätare har varit i flitig användning redan ett par veckor. Jag får lätt ihop dryga 5000 steg per dag, bara genom att föra och hämta barnen till skolan. För att komma upp till 10 000 steg krävs det några hundpromenader till samt en runda till butikerna. Och gör man något utöver det vardagliga, så blir det många fler steg. Rekordet förra veckan var 18 000 steg, och det kändes, inte i benen, men nog som ett stressmoment när man rusade omkring till olika ställen hela dagen. Så dessa 18 000 steg kändes nog inte som hälsosteg för mig, hoppas man ibland kunde komma upp till lika många steg utan en massa stress!

Fast egentligen spelar antalet steg i sig inte så stor roll för mig. Det är mera intressant att se vad det "normala" är för en själv och lite roligt är det att upptäcka hur många steg det är från plats A till plats B, eller att jag tog 2000 steg inne i mataffären häromdagen!

Pojkarna har var sin stegmätare. Min 7-årings dagssaldo brukar ligga där vid 13000 steg, och då cyklar han till skolan ( stegmätaren lägger till några steg, inte nämnvärt många) och 5-åringen kommer upp till 5000-9000 steg beroende på om han varit mycket ute. Så man kan ju skämtsamt fråga sig vad dagens barn gör i skolan? Hur hinner de med så många steg??? Min son är ute 1h på förmiddagen och 1,5h på eftermiddagen, så på 2,5h får han ihop dessa 13000 steg. Inte illa! Och då skulle jag säga att det helt säkert finns barn som rör ännu mer på sig än han! Han är en ganska lugn typ :) Men när jag nu vet att han rör på sig en hel del redan under skoldagen behöver jag inte ha dåligt samvete över att han inte går på femtielva olika jumppan och tränar fotis 3 gånger i veckan. Vi kan hellre göra något tillsammans hela familjen. Tex titta på film ( lånade Babe från bibban som vi sku se på igår, men glömde helt bort den pga en eftermiddag i svampskogen...) eller bara vara tillsammans, inne eller ute.

4 kommentarer:

  1. Hejåhå sådana friskisar ni är då, jätte bra. Och dessutom är det ju lite spännande att räkna stegen man tar till olika platser. =). Jag minns att när det för ett antal år sedan gjordes en utredning på kockars dagliga gående och stående så blev vi utrustade med just en stegmätare för att få reda på hur mycket vi rörde på oss och många av oss trodde inte att vårt dagliga arbete med det olika momenten skulle bidra till att man stegade omkring i köket så pass mycket som det sedan blev framlagt för oss. De kom fram att varje kock går minst 15 km varje dag på jobbet, då stegmätaren mätte vart eviga steg både framåt som bakåt, minns inte hur många steg det motsvarar men nog blev vi lindrigt sagt lite chockad. Jag kunde senare också till min fördel kontra med att jag har nog gått min andel idag jag...=) när hustrun ville ha mig ut på en promenad...=), men de slapp jag ändå inte undan, och inte tror jag att jag lidit något av det heller. Motion är bra. och det är som du konstaterar det är inte stegen som skall räknas det är det att redan bara komma sig ut som "räknas".

    SvaraRadera
  2. Jag kom upp till 10281 steg igår utomhus och dessutom med antingen en barnvagn eller tunga matkassar, så förutom frisk luft så fick jag muskelträning på köpet. Gym är nog helt överskattat måste jag säga. För att inte tala om de som tar bilen till gymmet och sen där går eller cyklar...

    15km under en arbetsdag är inte så illa! Måste ha stegmätaren på sen när jag börjar informatikerjobbet, är helt säker på att det även där blir ganska många km :)

    Nu ut i regnet med hunden :)

    SvaraRadera
  3. Sonen hade 20300 steg idag under sin skoldag... Jag täcks inte ens säga hur många steg jag tagit...

    SvaraRadera
  4. Istället har jag varit med 2 och 5-åringen i köket: de fick skära grönsaker och frukter till salladen och sen lagade de en smoothie med jordgubbar, röda vinbär och grape. SEn skalade de några äppel åt sig med äppelskalaren och njöt av sina äppelormar :)

    SvaraRadera