Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 25 september 2011

Det har blivit mycket jobb under sistone. Många barn, mycket matprat och matlek!

Prat, experiment, lek och pyssel om och med grönsaker, frukter, mat, sinnen, måltiden. Dessutom har dagisbarnen fått, i slutet av varje träff, lyssna på en saga som på något sätt handlar om mat. En eftisgrupp har varje gång fått tillreda sitt mellanmål; stekta äpplen med fling-fras, fruktsallad, jordgubbssmoothie och nu senast grönsaker med dipp. Mellanmål som barnen ensamma eller med lite hjälp även kan laga hemma.

Min första eftisgrupp ser jag sista gången inkommande vecka. Redan för 2 veckor sedan frågade de varför matklubben tar slut... De har säkerligen under dessa träffar lärt sig en massa nytt förutom om sina egna sinnen, även om mat. De har fått upptäcka maten på många nya spännande sätt och det är så roligt att märka att de genom lek har lärt sig en hel del!

Ja, en hel del jobb har det varit. Många många timmars förberedelser och många timmar i grupper med 4-11 barn. För att inte glömma butiksbesöken... Men roligt har det varit att planera varje enskilda träff och försöka anpassa undervisningen efter de olika målgrupperna. Jag har ju ingen pedagogisk bakgrund, men tycker mig ändå ha lyckats rätt så bra. Matlek i sig är så fascinerande och så annorlunda för de flesta att de är helt fascinerade av att se på maten med "nya ögon".

Nya uppdrag har jag på kommande och jag ser framemot att öppna sinnena hos många barn och vuxna. Dessutom skall jag själv få lära mig ännu mera om Sapere både i Helsingfors, Oslo och Grythyttan i oktober. I december skall jag återgå, efter 7,5 år hemma, till mitt "riktiga jobb". Men med bra planering kommer jag att ha tid till nya elever och dagisbarn även framöver!







1 kommentar:

  1. Måste bara få säga att det är så roligt att du också finner detta med Sapere så givande och inspirerande. "Matprat" med barn ger så mycket!! Och fast det kanske bara blir "vid sidan om" ett annat jobb så "kryddar det vardagen" både för liten och stor.

    SvaraRadera