Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 28 december 2009

Pepparkaksdeg


För en vecka sen gjorde jag min första pepparkaksdeg någonsin. Igår bakade vi ut pepparkakorna och det var massor av deg... Receptet med kryddpåsen hade jag fått per post från fackförbundet, inte skulle jag säkert annars ens tänkt på att laga en deg själv.

Att blanda till en deg var jättelätt och att baka ut pepparkakorna var heller inte svårt, men smaken var jag lite besviken på. Goda kakor, men för lite pepparkakskryddor. Och sen blev det som sagt massor av deg. 500g skulle ha räckt bra för vårt bruk, nu var det säkert 3-4ggr mer deg.

Receptet har jag förlagt nånstans då jag julstädat... Men nu kan jag åtminstone säga att jag gjort pepparkaksdeg en gång. I morgon skall vi dekorera pepparkakorna med mandlar. Vi bakade nog pepparkakor redan före jul, såååå sent ute är vi inte med julbaket :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar