Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 6 december 2009

1-årskalas



Dottern fyllde 1 år i veckan och jag bakade en gräddtårta, mazarintårta och katalanska maränger till bjudningen. 
Mazarintårtans och marängernas recept hittade jag i Leila Lindholms  A piece of cake som blivit min bibel i köket.  Båda recepterna var lätta och resultatet supergott! Återkommer med recepten...
Enligt marängreceptet skulle det bli 9 maränger, men jag gjorde säkert 25st! Och helt tillräckligt stora var de :)
När man lade marängerna runt gräddtårtan så blev det en lite princessfeelis över det hela :)


Gräddtårtan var mera eget påhitt.
Jag ville ha en rund form och inuti hade jag både hallon, banan, svartfläderbärskräm med choklad i samt grädde.  Barnen fick dekorera tårtan.  Skulle egentligen ha velat göra en fläderbärskräm, men hade bara svartfläderbärssat i skåpet. Färgen blev lite tråkig, så därför blandade jag lite choklad i för att få en trevligare färg.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera