Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 26 september 2010

Mama Ethiopia


I den nyaste Martha tidningen finns ett intressant reportage om Mama Ethiopia. Läste med stort intresse, så döm om min förvåning nästa dag då hon var i vår närbutik med sina produkter!
Wulita Bezabeh, grundaren av Mama Ethiopia, tillverkar tre olika djupfrysta rätter; en med kyckling, en med köttfärs och en linsgryta. Inga tillsatsämnen eller annat konstigt, däremot en etiopisk krydda, berberé, som är en blandning av 12 kryddor.
Alla tre smakade gott. Trots att jag inte brukar köpa färdiga rätter alltför ofta, köpte jag den med linser dels för att det var gott och för att jag tyckte det var så fint att hon vågat börja göra något hon brinner för. Och sen finns det dagar då kylskåpet är tomt och alla vill ha mat.
Idag var en sådan dag. Jag och barnen var hela dagen i Helsingfors och då vi kom hem var jag helt färdig att pröva såsen :) För mina barn var såsen som sådan för stark, så jag blandade en burk crème fraîche i. Det var så gudomligt gott! Den bara smalt i munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar