Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 23 september 2010

Jobb!



Jag har hela hösten jobbat lite på sonens dagis och fr.o.m nu skall jag vara där 3 dagar i veckan som " matchef"! Jag kommer att jobba ca 3h per dag med planering, beställning och matlagning för en grupp på 13 barn + eftisbarn! Ser verkligen framemot att få hela ansvaret, har tidigare i höst tillrett det som någon annan planerat. Ett bonus är att jag kan ha min lilla flicka med, hon leker snällt medan mamma jobbar, annars skulle det vara svårt att få det att gå ihop.
Dagiset är ett " i ur och skur dagis", faktiskt det enda svenskspråkiga i Finland! Vi äter enbart vegetariskt och så långt som möjligt ekologiskt och tillreder alltså maten själva.
Vi skulle behöva utöka vår personal från årsskiftet, som om någon känner en lämplig person med erfarenhet av barn, ta gärna kontakt! Mera information finns på www.ekebodagis.fi

3 kommentarer:

  1. Vad menas med "i ur och skur"? Våra dagisar här går ut i alla väder förutom när köldgränsen kommer emot eller om regnet verkligen öser ner men inte kallar vi det för "I ur och skur" för det.
    Miisa

    SvaraRadera
  2. I Ur och Skurs pedagogik är att barns behov av kunskap, rörelse och gemenskap tillfredsställs genom vistelse i naturen. Det är således mera än att bara vara ute.

    I princip skall man kunna göra samma saker ute som inne. Barnen pysslar, leker och undersöker naturen och dess mångfald och blir hoppeligen miljömedvetna och friluftsintresserade. På många i Ur och skur dagisar i Sverige äter man tom ute, det gör inte vi.

    Barnen på vårt dagis är inne mellan lunch och mellanmål, dvs från 12-14.30. Annars är de ute. I praktiken är de i skogen på förmiddagen och på eftermiddagen i parken eller gården. Om det är riktigt kallt, går barnen istället ut lite senare. Men det är sällan det är så kallt. Kanske en gång förra vintern. Regn är inget hinder, tvärtom, barnen älskar att vara ute i regnet. I ur och skur är varma bra kläder a och o för att barnen skall trivas ute i alla väder. Ylle närmast huden sydväst osv...

    Vårt dagis står under Friluftsfrämjandet och vår personal deltar i kurser som de ordnar. För att få idka tex skogsmulleverksamhet personalen ha gått diverse kurser.

    Det är roligt att se att allt fler dagisar även här i huvudstadsregionen har mulledagar, där de en förmiddag i veckan ( eller oftare) är i naturen. Men då måste alltså personalen ha fortbildat sig.

    Tyvärr har vi brist på behörig personal för tillfället och det märks också i verksamheten.

    SvaraRadera
  3. Det låter jätteintressant:) Man ska säkert ha en väldigt annorlunda inställning för att arbeta på ett I ur och skurdagis kan jag tänka mej, själv tycker jag det är skönt när vi är ute med barnen men dom där timmarna/dag vi tillbringar ute räcker bra för min del.
    Tyvärr vet jag att många dagisar i Sverige inte längre går ut öht eftersom föräldrarna inte införskaffar ordentliga utekläder åt sina barn. På min systers dotters dagis är det så. Det är ju hemskt att dom barnen sitter inne hela dagarna för inte går ju alla föräldrar sen ut med barnen när dom kommit hem.

    SvaraRadera