Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

onsdag 15 september 2010

LCHF i Italien

Var på en 4 dagars resa i Venedig och följde LCHF kosten även där. Ett par undantag gjorde jag, smakade på äkta tiramisú och italiensk glass och caffelatte, men annars var det strikt LCHF. Det blev mer grönsaker än annars, men då jag kom hem visade vågen en totalviktnedgång på 7,8kg sen 1.8 !! Ett par kg till så är jag nöjd och kommer sen så småningom att börja testa med lite kolhydrater ibland.

Första dagen på en restaurang höll kyparen på att tappa konceptet då jag sade att jag tar en pasta carbonara utan pasta med lite sallad till. Impossible! löd svaret... När jag sedan sade att jag är allergisk mot pasta så gick det :) Det såg ju visserligen lite roligt ut med en skål med sås och en annan med sallad, men gud vad gott det var!

De övriga dagarna bestod lunchen av tonfisksallad, mozzarellasallad eller grillade grönsaker med ett glas vin till. Från närbutiken köpte jag en 1kg turkisk yoghurt liknande yoghurt med en fetthalt på 3,5 % som jag sen åt till frukost och kvällsmål. Jag var helt förvånad över hur länge jag var mätt jämfört med min väninna som åt pasta, bröd osv. Hon var mycket hungrigare än jag.


2 kommentarer:

  1. Jätte kul att läsa! Jag ska själv åka till Italien i 4 dagar och behövde lite tips. Tänker förstås med pröva glass, och tiramisu, men annars vill jag bara må så bra som möjligt och undvika kolhydrater.
    Ibland måste man ju ljuga lite, om man inte vill starta upplopp på semestern i Italien. ;-)

    SvaraRadera
  2. Det fanns en uppsjö av olika tiramisún och måste nog säga att de två tiramisúna jag åt var restaurangens eller caféets egna och inte några djupfrysta och upptinade... Sen åt jag en ljuvlig hemgjord tiramisú och en mindre god hemgjord mascarpone glass. Mascarponen var alldeles för söt för min smak.

    Caffelatte är ju också sen ett måste :)

    Trevlig resa!

    SvaraRadera