Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 21 juni 2010

Pavlova


Fjärde gången gillt! Idag lyckades jag äntligen fota min Pavlova, denna ljuva sommardessert! Min syster och hennes familj är för tillfället här från Oslo, så de fick provsmaka delikatessen. Våra små prinsessor på 1 år fick äta av jordgubbarna och buskblåbären, själva kakan är lite väl sockrig för dem ännu.

Jag använde åter igen Leila Lindholms supergoda recept och fick två botten stora som långpannor av smeten.

Maränger:

  • 7 äggvitor
  • 5 1/4 dl socker
  • saften av 1/2 citron
Ställ ugnen på 130 grader. Vispa äggvitor, socker och citron för hand i en skål av rostfritt stål i vattenbad över kokande vatten tills sockerkristallerna smultit. Ta bort skålen och fortsätt att vispa med elvisp tills marängen svalnat och stelnat. Jag vispade i ca 15 minuter!
Spritsa på bakplåtspapper och lägg i ugnen ca 40 minuter.
Fyllde den med 4 dl vispad grädde, 1/2 liter inhemska jordgubbar och 1/2 liter buskblåbär. Jättegott och vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar