Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 24 januari 2010

Drömtårta


Jag hade en hel del smörkräm över från ett tidigare bak så jag måste ju hitta på något... Jag tror det är närmare 20 år sedan jag senast gjort en rulltårta, så det fick bli en drömtårta med modifikation idag. Jag hade smörkräm med kakao i enligt Toves recept och sen fyllde jag rulltårtan med hallonsylt. Den blev jättesöt, svarta vinbär skulle ha passat mycket bättre. Men man tar vad man har...  Om man är sugen på något riktigt sött och gott så är en drömtårta just perfekt.
Till själva drömtårtan hittade jag ett recept här. Jag ändrade lite på receptet och gjorde såhär:
  • 3 ägg
    1dl dl socker + 1/2dl rörsocker
    3/4 dl maizenamjöl
    2 msk kakao
    1 tsk bakpulver

1.Sätt ugnen på 250° C. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, siktad kakao och bakpulver. Vänd ner blandningen i smeten.
2.Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, 30x40cm. Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter.
3.Stjälp upp kakan på sockrat papper. Dra bort papperet som kakan gräddats på. Låt den kallna.
4. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den. Låt drömtårtan ligga kallt en stund innan den ska skäras.
Sikta florsocker på tårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar