Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 26 januari 2010

Chokladmuffins med marshmallows



Grattis till min gudson Jonathan på namnsdagen!
Har varit sugen på att pröva baka någonting med choklad och marshmallows under en längre tid, idag hittade jag ett recept som verkade lovande. Och jag gjorde såhär:
Ingredienser

125 g smör
2 dl rörsocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao
100 g Fazers mörk choklad
2 1/2 dl gräddmjölk (1 1/2 dl mjölk, 1 dl grädde)
2 dl små marshmallowsbitar ( smurf marshmallows hade bara en E-kod!)


Gör så här
Vispa smör och socker smidigt. Tillsätt därefter äggen ett i taget och vispa ordentligt mellan varje ägg! Hacka chokladen grovt och gärna i oregelbundna bitar. Blanda torra ingredienserna tillsammans med chokladen och marshmallows. Rör ner i smör-socker blandningen växelvis med gräddmjölken och fyll ca 12 stora muffinsformar till hälften. Grädda mitt i ugnen (200°C) i ca 15 min

Gott och mäktigt och perfekt konsistens! Den övre muffinsen har lite mindre marshmallows i sig än den undre. Det här receptet passar säkert bra som botten till chokladkaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar