Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 22 september 2009

Aronia- och äppelpaj


Vi plockade 10l aronia på söndagen och idag har jag första gången i mitt liv bakat en paj med aronia. Eller det blev två pajer, för jag hade lovat baka något till föräldramötet på dagis. Båda pajerna blev lyckade, varierade aningen fyllningen i dem. Barnen var också förtjusta. 
Aronia smakar lite som rönnbär, men i pajen var den inte lika sträv till smaken. Äpplet passar utmärkt tillsammans med aronia.  Receptet hittade jag på nätet, kolla här
Själva degen gjorde jag enligt receptet, bytte bara ut vetemjölet mot fullkornsvetemjöl och det fungerade perfekt!
Min fyllning i paj nr 1:
  • 300g aronia 
  • 4 rivna äpplen
  • 2 ägg
  • 1,5dl socker
  • 1,5dl grädde
  • 3 msk fullkornsvetemjöl
  • 1 msk svartvinbörslikör


i paj nr 2 bytte jag ut svartvinbärslikören mot 1/2dl svartvinbärssylt.
Pajen med vinbärssylt i smeten blev givetvis lite sötare än den med svartvinbärslikör.

Grädda pajen i ca 35 min i 200g.  Låt den svalna och njut med eller utan grädde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar