Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

söndag 28 mars 2010

Sådags och kvargkaka



För en dryg vecka sedan sådde jag och barnen både ananaskörsbär, körsbärstomater och krasse. För några dagar sedan hade tomaterna börjat gro och nu även körsbärstomaterna! Härligt!!! Ja, och krassen har vi redan ätit av! Jag har några påsar till i skrubben som borde sås, bara man sku hinna...

Ja och skulle faktiskt ännu tillägga att jag använder vindruvsaskar som miniväxthus :)





I förrgår bakade jag och lillebror en kvargkaka. Receptet var från Ykkösbonustidningen Me.
Hemskt konstigt, hela kakan smakade helt som butikens, en bra eller dålig sak kan man fråga sig. I det här fallet en dålig sak. Jag gillade inte botten alls, skulle ha velat ha en smuldegsbotten hellre. Nu smakade den mera som gammal bulla. sJälva fyllningen var bra. Visserligen smakade den också som butikens, men jag gillar butikens fyllningar :)
Jag har lite ändrat på det ursprungliga receptet till fyllningen och mitt recept ser ut så här:


Fyllning till en kvargkaka:

  • 3 dl mjölk
  • 2,5 msk maizena
  • 1,5 dl socker
  • 2 äggulor
  • 1msk vaniljsocker
  • 1 burk citronkvarg
  • 3msk citronsaft
  • 2 äggvitor

Blanda mjölken, maizenan, sockret och äggulorna i en kastrull. Låt koka och rör om hela tiden. Låt det bubbla ett par gånger. Ta bort kastrullen från spisen och tillsätt vaniljsocker och låt kallna.
Vispa äggvitorna hårda, blanda i citron saft och citronkvarg. Tillslut blandas vaniljsmeten och denna kvargsmet.

Fyllningen räcker bra till en form på 26cm i diameter och är faktiskt jättegod!

4 kommentarer:

  1. Är det vindruvsburkar du har sått fröna i? Härliga små miniväxthus!

    Och roligt att hitta din blog också - surfade hit via Flo Food. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Ursula! Jo, det är det. Bra att du frågade, skulle sätta i bloggen, men glömde bort....

    SvaraRadera
  3. Syster från norr28 mars 2010 kl. 23:11

    Hälsa de små odlarna från mig! :) J´s första tomatplanta har nu fått sin första blomma...det var tidigt det, men med lite tur kanske det blir någon tomat så småningom!

    SvaraRadera
  4. Syster: Helt fantastiskt!!! Speciellt med tanke på att ni är uppe i norr!!!

    SvaraRadera