Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 4 september 2012

Diet eller livsstil?

Började med LCHF för ganska exakt två år sen. De första 3 månaderna tappade jag alla överlopps graviditetskilon och blev full med energi och fick ett ovanligt stabilt blodsocker och därmed även humör :). Efter dessa tre månader mätte jag kolesterolet och hade 6,9, varpå läkaren ordinerade mig statiner, när jag inte ville börja äta dem, slog han på luren! Ok.

De senaste två åren har jag ätit mer eller mindre LCHF, men inte alls lika strikt som då i början. Jag äter bröd och rotsaker som vuxit under jord, massor med bär och vissa frukter. Jag väljer bort pastan, riset och potatisen. Äter egentligen bara potatis i fisksoppan, annars klarar jag mig utan.

Jag älskar att baka, till en början testade jag många LCHF recept, vissa bättre än andra. Numera blir det oftast också med vetemjöl, men kan sänka på mängden socker och mjöl och istället tillsätta mandelmjöl. Chokladkakor är min passion, kladdiga, mäktiga såna.

Mätte mitt kolesterol i augusti och nu hade den sjunkit till 6.2 :) Läkaren ( inte den samma som för 2 år sen) kommenterade bara att den ju är på väg åt rätt håll. Förhållandet mellan HDL och LDL är litet bättre än senast, triglyceriderna är fortfarande bra. Jag är normalviktig, har ett lågt blodtryck och framförallt, jag mår bättre så här än med en massa pasta i magen. Så för mig passar denna mindre strikta form av LCHF. Vikten har stabiliserats, utom dessa Österbotten-tillägg som vi kallar dessa överloppskilon man får när man är på besök, som nog sen kräver lite mer strikt LCHF när man kommit hem.

Barnen äter som barn ska äta, lite av allt. Det går bra att vuxna äter mera kolhydratsnålt trots att vi serverar samma mat åt alla. Jag tror inte ens att barnen märkt att vi vuxna låter bli att äta av pastan. Min man äter pasta ibland, men jag längtar inte alls eftter den där klumpen som lägger sig i magen.

Så mycket grönsaker och bra fetter samt choklad i någon form,  det består min kost av. Och jag har fortfarande svårt att förstå dem som tycker att margarin är bra! Men tänker inte gå in på det här, kan bara säga att min hjärna består av mättade fetter...

Dieter är aldrig bra, det är ju livssstilen man skall försöka ändra på, eller hur?




1 kommentar:

  1. Vad kul att höra att du har förändrat din livvstil och att du mår bra! Jag äter själv LCHF och GI-inspirerat men inte strikt. Huvudsaken är ju att det passar en själv :)

    SvaraRadera