Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 23 mars 2012

Muminpappas födelsedag

Det var länge sen vi ätit räksmörgåsar, alltför länge sen, för det är ju bara så himla gott! Men nu när min man fyllde år så åt vi räksmörgåsar både när barnen somnat,allt för sent, och sen på självaste födelsedagen till lunch.

  • Havretoast
  • smör
  • räkor
  • romaine sallad
  • ägg
  • citron
  • ekologisk majonnäs
  • rucola

Ett försök till smörrebröd.

Lägg smör på brödet, täck med massor av sallad så att brödet inte syns. Lägg på en stor hög med räkor, pressad citronsaft, en rejäl klick med majonnäs, skivad ägg, en skiva citron samt några rucolablad. De som kommer ihåg att köpa dill kan gärna byta ut rucolan mot dill :) Gör smörgåsen så hög som möjligt, och kom ihåg att alla ingredienser syns :)


Vad brukar förresten räkor kosta?  Jag köpte 1kg stora räkor i vår närbutik för 13.90 EUR. Minns inte vad de brukar kosta i den andra närbutiken där jag oftare handlar. Men goda var de hur som helst :)

Vaniljfudge och hallon till Muminpappa och Muminmamma!
På morgonen blev det sång och frukost på sängen. Hela familjen i vår säng, tom hunden, smaskande på frukter, bär, yoghurt och smörgåsar. Pappa fick sina presenter inpackade i muminpapper och jag tror han var riktigt nöjd.


1 kommentar:

  1. Bilder i bloggen igen;)! Räkor! Nu kom jag på vad vi ska ha för kalasmat på söndag då vi har kalas.

    SvaraRadera