Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 5 januari 2012

Sapere-klubbar

Efter en paus på över en månad började mina Sapere-klubbar igen den här veckan. Jag hade en jullovsklubb för nio skolelever under fyra förmiddagar. Halva tiden pratade vi om mat, gjorde en massa experiment med olika sinnesövningar och resten av tiden lagade vi något gott och hälsosamt mellanmål.

Barnen var mycket ivriga och nyfikna! Flera gånger tyckte vissa att klubben kunde hålla på hela dagen istället för bara förmiddagen. De ville också att jag skulle komma tillbaka till skolan och hålla klubb där. " Lovar du att du kommer tillbaka?" undrade en. :)

En mycket intensiv klubb både för barnen och för klubbledaren. Men ack så givande! Mest jobb är det nog innan själva klubbtimmen, då man måste införskaffa alla råvaror och förbereda experimenten. Sen under själva klubben är det bara att sprida matglädje!

Inkommande vecka kommer flera nya Sapere-matlekar och kockklubbar också att börja. Jag kommer att ha 9 dagisgrupper ( av vilka 6 från ett och samma dagis!) och 2 eftisgrupper, totalt kring 100 barn! Eftisbarnen gick redan på hösten min Sapere-matlabb, nu går de fortsättningskursen i form av en kockklubb där vi varje gång lagar ett mellanmål. Så det kan mycket väl hända att blogguppdateringarna blir ännu färre än de varit hittils i vinter. Kan väl snart konstatera att med den här farten har jag när våren kommer undervisat fler barn i matlek än vad jag har blogginlägg :)

Mat lagar vi varje dag fortfarande, men oftare något jag redan bloggat om, därför lyser de nya matinläggen med sin frånvaro. Idag lagade jag och mellansonen jättegoda spenatplättar av Lidls ekologiska djupfrysta bladspenat. Hälften av smeten mixade jag till slut så att den blev slät, för dottern föredrog en slät konsistens, medan jag och pojkarna gillade plättar med riktig smak och känsla av spenat! Mmmm, så gott det var!

Spenatplättar

  • 3dl vetemjöl
  • 6dl mjölk
  • 3 ägg
  • 4 stora bitar djupfryst spenat
  • smör för stekning

1 kommentar:

  1. Låter härligt! Kan du rekommendera andra bra produkter ur Lidls sortiment? Jag är lite vilse i pannkakan när jag går dit..

    Marie

    SvaraRadera