Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

tisdag 24 januari 2012

På begäran: Lidl

En av mina bloggläsare ville gärna veta vad vi brukar köpa på Lidl, så nu ska jag passa på att genast göra en lista på varor innan jag glömmer bort det igen ;)

Jag tycker Lidl har många bra varor men också mycket som vi aldrig köper.Det som kan hamna i vår butiksvagn är:
  • mörkt bröd
  • surskorpor
  • inhemska grönsaker
  • vissa utländska grönsaker på vintern
  • ekologiska äpplen
  • ekologisk mjölk ( tysk)
  • vanlig mjölk
  • ost
  • smör
  • grädde
  • crème fraîche
  • djupfrysta ekologiska grönsaker
  • djupfrysta karelska piroger
  • fiskpinnar
  • konserver
  • mörk choklad
  • toalettpapper
  • hushållspapper
  • juice
  • kaffe
  • te
  • inhemskt kött
  • pasta

Mjölkprodukter och grönsaker allt som oftast, mer sällan fiskpinnar och juice. Ibland leverlåda. Godis (förutom mörka chokladen), kakor och kex, läsk och andra frysvaror köper vi sgs aldrig. Jag tycker heller inte om deras övriga mjölkprodukter eller utländska charcuterivaror. Egentligen de mesta livsmedel av utländskt ursprung blir kvar på hyllan förutom några undantag som finns på listan. Tvättmedel osv brukar jag i regel inte köpa där, för de är överparfymerade. Det är säkert något jag glömt, men i det stora hela ser det ut så här :)

3 kommentarer:

  1. "Vi" köper även tyska korvar därifrån ibland. Lite omväxling till de inhemska.

    Saftsoppa köper vi också.

    Med ost menar vi främst den stora inhemska producentens runda gula. ;-)

    Konserver betyder ungefär tomatkross, passerad tomat och tonfisk.

    Köper vi te därifrån? Då köper vi också (engelsk) cider och socker.

    Jag försökte komma på vad vi bara köper från Lidl, men kom inte på något annat än den tyska korven.

    Varor vi inte köper från Lidl är bl.a. ekologiska ägg, ekologiskt mjöl, ekologisk yoghurt och kryddor.

    SvaraRadera
  2. Slinker också in till Lidl ibland, då den råkar ligga "på hemvägen". Man hittar ju allt mer inhemska "vanliga" produkter där och grönsaksdisken har också blivit betydligt bättre än för bara något år sedan. Har lagt märke till att den där "gula runda" osten ibland är ett par euro!! billigare än i t.ex S-market.

    SvaraRadera
  3. Tack för tips! Jag har också hört att den tyska korven ska vara bra. Trevlig helg! Marie

    SvaraRadera