Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

fredag 8 juli 2011

Inte ett kulinaristiskt eftis, men en liten början...


Läste i ledaren i Hbl i början av veckan "Låt barnen erövra köket" och skribenten Mikael Jern undrade bland annat vem som startar det första kulinaristiska eftiset i Finland. I Danmark har nämligen kocken Claus Meyer startat ett motsvarande projekt där barnen efter skolan lagar mat med en proffskock. Meningen är att få barn att bli nyfikna på mat och färska råvaror och väcka entusiasm för riktig mat. (läs mer om Meyer och barn och mat här.
Jag har ju redan en längre tid varit mycket intresserad av Saperepedagogiken och nu kan jag äntligen avslöja att jag kommer att börja dra några Sapereklubbar i höst. Inget kulinaristiskt eftis, men i smakskolan får barnen upptäcka råvaror med alla sina sinnen genom olika matexperiment och entusiasmen för riktig mat väcks genom just dessa upplevelser.
För tillfället har jag inbokat tre eftisgrupper och en dagisgrupp. Eventuellt även en förskolegrupp. Jag skall också ha en Saperekväll för vår lokala Marthaförening. Intresserad? Kontakta mig!
Klubbarna börjar i augusti/september och varje helhet består av 6*1h. Jag börjar med verksamheten i Esbo. Dagis, skolor och eftisar kan söka om bidrag från Svenska Kulturfonden.

2 kommentarer:

  1. Hej!! Läste också Jerns "Låt barnen erövra köket" och hans fråga vem som startar de första kulinariska eftisarna. Känndes lite roligt att någon ställde den frågan just nu=). Nu när vi vet att det redan planeras ett och annat lite här och där. Om ett par dar får gärna era barn inta köket=)kommer lägga gästerna i lite arbete om det passar...Välkomna!

    SvaraRadera
  2. Det låter bra! 2-och 5 åringen deltar säkert gärna, 6-åringen är ett stort frågetecken. Har en lite trotsig period just nu... Men ska bli roligt att ses, får sms:a mera senare.

    SvaraRadera