Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

måndag 31 augusti 2009

Tigerkaka

Tänkte att jag skulle baka en chokladkaka på fredagen med barnen. Men ena ville ha chokladkaka andra vaniljkaka... så det fick bli en tigerkaka istället.
Hade ett sockerkaksrecept från Leilas A Piece of cake som grund som jag sen ändrade i lite för ville gärna experimentera. Kakan blev supergod och jättesaftig! Ännu den 3. dagen var den som nygräddad. Kan verkligen rekommendera! Tyvärr hade jag ingen kamera till mitt förfogande...
Här kommer receptet:
  • 3 ägg
  • 2,5dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50g smör
  • 1dl mjölk
  • 3,5dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 100g mandelmassa
  • chokladsmeten:
  • 50g smör
  • 3msk kakao
Sätt ugnen på 175grader. VIspa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Smält smöret och rör i mjölken och blanda det med äggsmeten. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten. Häll i en smord form.  Gör chokladsmeten och lägg små klickar ovanpå äggsmeten.  Bred ut den med sked över hela kakan, så blir det ett vackert mänster då de olika smeten blandas.
Gräddas i 25 minuter.

6 kommentarer:

  1. Noterat! Saftig var rätt ord för den kakan. :)

    SvaraRadera
  2. Roligt att du bakade kakan och att du gillade den! Och den blir bara saftigare för varje dag... om den nu håller så länge :)

    SvaraRadera
  3. Måste bara berätta att min kaka var som från en helt annan planet!! Långt ifrån lika saftig som din, men den höll sig god flera dagar faktiskt. En sak måste jag dock undra: Ska det inte vara något socker i chokladsmeten? Åtminstone i min kaka smakade smeten inget vidare.

    SvaraRadera
  4. Hej Sanna!
    Oj då! Jag har gjort kakan ett par gånger och den har alltid blivit likadan. Har dessutom tyckt att recepten i Leila Lindholms A Piece of Cake är väldigt enkla och dessutom har det mesta lyckats alltid! Nej, jag har inget socker i chokladsmeten! Verkligen konstigt!!! Kan du ha missat i några mått? Nu utmanade du mig att laga kakan på nytt :)

    SvaraRadera
  5. Hej igen Sanna!
    Skulle ännu bara precisera lite... Alltså det var först tack vare A piece of cake boken som jag på riktigt blev inspirerad av att baka ( just iom att jag ofta lyckades med just hennes recept). Skulle vara skoj att träffas nåt tag tex vid ngn bassäng med barnen senare i sommar?

    SvaraRadera
  6. Agh! Jag skrev just en lång kommentar, och så åt InterNötet upp den! To make a long story short: Min kaka blev torrare, antagligen på grund av vår effektiva ugn. Jag använde ekomjöl, tror jag, och min kaka hade inte alls lika stora "porer" eller vad det heter. Den var god, men chokladsmeten blev till underliga klumpar i stället för att sprida sig jämnt. Hur som helst, jo det vore roligt att träffas! Vi kan ju baka varsin kaka och jämföra. :) Vi är i stan till midsommar, sen är vi i Vasa tre veckor, men sen är vi game igen. Just nu rör vi oss på axeln Mattbyparken-Mattbystranden, men vi är rörliga. Hur är det med er? Du får gärna svara på sossanonna[snabel-a]hotmail.com. :) Jag åt just upp det sista av kakan, en vecka (eller mer??) efter att jag bakade den!

    SvaraRadera