Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 7 augusti 2010

LCHF på riktigt

De sista två veckorna av semestern är vi på lande och därför bestämde jag mig att nu eller aldrig skall jag börja med LCHF dieten. Jag har nu i en vecka följt en mycket strikt LCHF diet och det känns jättebra. Jag har lämnat bort allt socker, pasta, ris, potatis och bröd. Istället har det blivit en hel del ost, yoghurt, ägg och kött och sallader.
De första dagarna kände jag mig hungrig oftare än vanligt, men nu har det stabiliserats.
Idag såg min matsedel ut såhär, lite annorlunda än andra dagar, iom att vi var på vift hela dagen.

Morgonmål kl 9:
-2dl naturell yoghurt med 1 dl svarta vinbär

Mellanmål kl 11.30:
-4 skivor gräddost

Lunch kl 14.30: (inhandlades från en liten bybutik. Resten av familjen åt även GI-semlor)
-4 dl turkisk yoghurt med 1dl djupfrysta blåbär
-2 skivor skinka

Middag kl 17.30 på restaurang
-schnitzel med sallat, tomat och gurka

Kvällsmål kl 22:

- 8 söta körsbärstomater
- en bit bondost
- 2 koppar grönt ekologiskt te
-----


Så det blev lite annorlunda än vanligt idag. Morgonmålet har varit lika varje morgon och på kvällen har jag gärna ätit lite bondost och lite skinka och ost mellan måltiderna vid behov.

Igår lagade jag till lunch köttbullar med feta, pasta + sallad, till middag en härlig tomatbaserad tonfisksås med ris och riven morot.
Jag lämnade själv bort pastan och riset och åt bara proteinerna. Det gick hur bra som helst.

Efter en vecka med en helt ny diet, märker åtminstone jag själv en förändring. Jag känner mig mycket lättare
och är inte lika hungrig som tidigare. Har svårt att säga om jag gått ner i vikt, har ingen våg här på lande. Magen känns åtminstone lite mindre, härligt! Tänker definitivt fortsätta!

2 kommentarer:

  1. Fint att höra!

    Mängden mat över hela dagen låter ju riktigt lagom, men hur har du kunnat få i dig 4 dl turkisk yoghurt på en gång..? Låter hujsigt, tycker jag? Och ännu äta middag bara tre timmar efter det?

    SvaraRadera
  2. Jag var vrålhungrig:) Turkisk yoghurt utan bär skulle jag inte klara av att äta mer än några skedar, men med djupfrysta blåbär, blev den "mindre mäktig" till konsistensen, Vi åt en mycket sen lunch iom att vi var på dagsutflykt och måste lite improvisera med maten och stanna och äta då det fanns möjlighet till det. Middagen, däremot var inte så stor, en tunn biff + sallad utan någon som helst sås.

    I vanliga fall äter vi inte så här tätt lunch och middag, det brukar nog vara minst 6h emellan :)

    SvaraRadera