Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 8 oktober 2009

Tårtfunderingar

Min son fyller 5 år i morgon vilket betyder stort kalas på lördagen. Jag har aldrig tidigare varit ute i så här god tid med kakorna. Har idag förberett chokladmoussen och skall ännu göra en sockerkaksbotten innan jag går och lägger mig, och klockan är inte mindre än 23.30!! Jag kommer nämligen att behöva ganska mycket sockerkaka, för jag har planerat att göra en tusenfoting! Vet inte varifrån jag fick den här antagligen lite knäppa idén, nen jag är lite förtjust nu att göra runda kakor.

Tusenfotingens kropp kommer att bestå av ca 10st bollar som är ungefär 8cm i diameter. Varje boll har som fyllning chokladmousse, hallon och grädde med äppelmos i. Sen behöver jag ett par specialfyllningar pga mjölkallergier, har ännu inte planerat den fyllningen. Ovanpå blir det antingen grädde ( det finns ju de som inte tycker om marsipan!!!!) eller marsipan i olika färger. Tusenfotingens fötter blir av choklad som jag smälter i små formar, benen blir av marsipan.

Receptet till sockerkakan tar jag den här gången från boken " Mat för barn och deras föräldrar" Jag har gjort den några gånger och den brukar lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar