Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 10 oktober 2009

Pasta med pesto


Jag studerade igår pestoburkarna i "spökbutiken" som mina barn kallar en viss affär för och konstaterade att alla innehöll cashewnötter! Ringde min kära man som upplyste mig om vad riktig pesto skall innehålla. Gjorde sen min första pesto ever och måste nog medge att den blev god. Varför har jag aldrig tänkt på att göra det tidigare, enkel, lätt och gott som det är!
Receptet till min pesto hittade jag i en bok om sallader som jag har, men ändrade ganska mycket på det ursprungliga receptet... I min pesto fanns det ungefär:
  • 1 kruka basilika
  • 1 vitlöksklyfta
  • 4msk citron
  • 1,5dl olivolja
  • 1dl pinjenötter
  • svartpeppar
  • 2msk vatten


Allt blandas i en mixer. Skruvpasta passar perfekt till peston!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar