Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 10 oktober 2009

5-års kalas!


Idag firades sonens 5-årsdag med släkt och vänner. Vi hade två fester och två tårtor, av vilka jag bakat den ena. Sonen ville dekorera tusenfotingen med små pärlor, och han var jättesmart som ville sätta 5 pärlor på varje liten kaka :) Tårtan bestod av 9 mindre kakor som satt ihop med olika färgs marsipantäcke. De 9 kakorna hade jag format med hjälp av Ikeas banskålar :) Täckte skålen med färskfolie och efter det fyllde jag den med sockerkaka och fyllning.
Kakan dekorerade vi den med en massa vindruvor och chokladfigurer som jag själv smultit och låtit stelna på balkongen under natten. Riktigt tusen fötter fick den inte...  Fyllningen beskrev jag redan igår, och kan nu tillägga att den var jättegod. Gjorde dubbelsats och det räckte mer än väl till två stora tårtor. Hallon och choklad passar sååå bra ihop.

Vi var 15 personer som åt av den och bara huvudet finns kvar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar