Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

torsdag 1 oktober 2009

Finn två fel!


Efter att ha blivit bjuden på supergoda och fina kakor under helgen har jag fått inspiration att själv också pröva mig på kakor. Min son hade namnsdag så jag bakade en lippiskaka åt honom. Han älskar sina skärmmössor....
 Recepten till fyllningarna 1,2 och 3 är från Baka baka liten kaka, men jag har använt bara halva satsen till denna kaka. 
Botten:
  • 4 ägg
  • 2dl socker
  • 1dl vetemjöl
  • 1dl maizenamjöl
  • 1tsk bakpulver
Gräddas i ca 35 minuter i 180 grader.
Jag hade fyra olika fyllningar i kakan:
Fyllning 1: Äppelkvarg
  • 100 g äppelkanelkvarg (Valios)
    1 dl grädde
  • 2msk äppelsylt
Fyllning 2: Mandelgrädde
  • 1 dl grädde
    100 g creme fraiche
    75g mandelmassa
Fyllning 3: chokladmousse
  • 75 g choklad
    50 g naturell färskost
    1 dl grädde
Fyllning 4: 150g mosade hallon


Kakan dekorerade jag med blå och vit marsipan. 
För att få den runda formen använde jag en salladsskål som jag fodrade med färskfolie. Tack för tipset Tove!
Idag åt vi kaka till efterrätt efter morgonmålet. Mums, jättegott!!! 



3 kommentarer:

  1. Jättefin lippis :) Goda fyllningar du valt också ;)

    SvaraRadera
  2. Oi miten hieno!!! Ja herkullisen kuuloinen. Ensi kerralla kun leivot, me tullaan teille aamupalalle. ;D

    SvaraRadera
  3. Tove: Ja, fyllningarna var toppen och lippisen var snabbt uppäten.
    Anna: Lapsetkin olivat ihan innoissaan, kun saivat kakkua aamulla!

    SvaraRadera