Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 31 oktober 2009

Morotslåda


Jag har alltid tyckt mycket om morotslåda, så nu tänkte jag att jag äntligen skulle laga själv den själv. Det blev en igår och en idag, helt samma recept, men igår hittade jag inte muskot i kryddhyllan så det blev med enbart peppar istället. Dagens morotslåda blev bättre, för den var lite torrare för att jag hade en lägre form och muskot gör nog sitt också!

  • 3dl vatten
  • 1,5dl grötris
  • 7dl mjölk
  • 8 stora morötter
  • 2 ägg
  • 1dl grädde
  • 1/2dl skorpmjöl
  • 1/2tsk muskot
  • svartpeppar, salt

Koka vattnet och häll i riset. Låt koka i ca 10 minuter. Häll i mjölken och låt puttra till gröt, ca 50 min i ångbad. Blanda grädde och skorpmjöl. Skala och skiva morötterna och sätt i mikron i ca 10 minuter eller tills de är mjuka. Kör morötterna genom mixern och blanda sen med gröten. Lägg i gräddblandningen, krydda samt strö skorpmjöl på ytan. Grädda i 175 graders ugn ca 1h.

Både flickan på 11 månader och 5 åriga pojken gillade. Mellanbror på 3 år var mycket skeptisk, fast han älskar köpt morotslåda... Tillslut åt han upp allt och verkade inte ha nåt emot maten. Det kommer nog att bli morotslåda några gånger framöver :) Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar