Matexperiment och Sapere

UPPTÄCK MATEN MED ALLA DINA SINNEN!!!

lördag 25 april 2009

Fisksoppa



Ja, som jag skrev tidigare, så äter vi lax den här helgen. Köpte ett par kg av fisken, så det blir totalt tre rätter. Idag lagade vi en fisksoppa. Inga halvfabrikat den här gången ( jag brukar inte orka skala potatis, utan köper djupfryst soppotatis i vanliga fall) utan allt är från grunden. Jag var själv nöjd med soppan, den var ganska mjuk i smaken av fiskspaden.  Min man tyckte den var lite tunn, som på restaurang :)  Tackar för komplimangen.
  • 5dl vatten
  • 1/2kg potatis
  • 3 stora morötter
  • 1 stor lök
  • 1 lagerblad
  • 600g lax
  • 1dl dill
  • 1/2dl persilja
  • svartpeppar
  • 3 tsk vegetarisk buljong
  • 3 msk smör
  • 3dl räkor
  • 4dl mjölk
  • fiskspad
Skär grönsakerna i små bitar och koka dem i vatten. Lägg i kastrullen alla andra ingredienserna utom räkor och mjölk. Dessa tillsätts just innan maten är klar. Koka fiskskinnet i saltat vatten i ca 20 minuter, sila spaden i soppan. Det är första gången jag någonsin använt mig av fiskskinn. Tänker definitivt göra det i fortsättningen, den gav så mycket smak. Fast samtidigt tycker jag det är lite obehagligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar